Přínos tabletů ve výuce potvrzen výzkumem. Žáky výuka s tablety baví, je zajímavá a naučili se řadě nových dovedností. Pozitivně se o používání tabletů v hodinách vyjádřila také většina učitelů. U žáků zaznamenali vyšší motivaci, aktivitu, samostatnost a také to, že se do výuky zapojili i ti slabší. Výzkumné šetření probíhalo v průběhu tohoto školního roku na 12 školách v celé České republice zapojených do projektu Škola dotykem. Výsledky byly prezentovány na závěrečné odborné konferenci v úterý 9. června 2015 v Praze.
Závěrečného výzkumného šetření se zúčastnilo 29 žáků prvního stupně, 273 žáků druhého stupně a studentů gymnázií a 67 učitelů. V rámci sběru dat děti i učitelé odpovídali na otázky rozdělené do několika částí, výzkumníci uskutečnili v každé škole také osobní rozhovory s 10 vybranými žáky a učiteli zapojenými do projektu a analyzovali modelové hodiny.
„V terénu jsme se znovu přesvědčili, že tyto nové technologie mají obrovský potenciál. Žáci je uvítali s velkým nadšením, někteří byli překvapeni, že se s tablety mohou učit a ne jen si hrát. Výuka děti baví, stejně jako většinu učitelů, přesto, že ty stojí příprava na hodiny více času,“ uvedli Radomír Masaryk, psycholog a vedoucí výzkumu, a Aleš Neusar, výzkumník.
Z výsledků výzkumu mimo jiné vyplývá, že hodiny v digitální třídě baví 97 procent žáků prvního stupně a 93 procent uvedlo, že se pomocí tabletů naučilo novým dovednostem. Až 81 procentům žáků druhého stupně připadaly hodiny zajímavé a stejné procento dotázaných nesouhlasí s tvrzením, že jsou hodiny v digitální třídě obtížné. Celkově chce 85 procent dětí ve výuce s tablety pokračovat, většina by navíc chtěla převést učebnice do elektronické podoby, používat tablety ve škole ve více hodinách a nosit si je domů.
Učitelé uvedli, že v průběhu trvání projektu došlo u žáků ke zvýšení motivace, aktivity, samostatnosti a do výuky se zapojily i slabší děti. Výzkum dále ukazuje, že tablet výrazně napomáhá inkluzi žáků – ať už se speciálními vzdělávacími potřebami, problémovým chováním, poruchami pozornosti. Rozšiřuje také možnosti individualizované výuky nadaných žáků. Zároveň se ale učitelé také shodli na tom, že příprava na vyučování pro ně byla z počátku časově náročnější. „Používání tabletů pro mne znamenalo objevování nových cest, postupů a metod při zadávání práce, při procvičování učiva, testování znalostí i při představování nové látky. Nejvíce oceňuji, že se během práce na tabletech nebojí být žáci kreativní a že si práci i na školním projektu dokáží užít,“ konstatovala Irena Vokrojová, učitelka ZŠ Křídlovická z Brna a dodala: „Proto velmi ráda používám tablety v anglickém jazyce. Baví mě především aplikace a interaktivní cvičení se zpětnou vazbou, která přispívají k individualizaci výuky.“
Celkové výsledky výzkumu a zkušenosti z projektu Škola dotykem byly prezentovány na odborné konferenci ŠKOLA DOTYKEM živě, která se uskutečnila v úterý 9. června v Praze a završila první rok tohoto projektu.
Tisková zpráva
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.