Britští piloti a pilotky v průzkumu přiznali, že během letu usnula více než polovina z nich. Takřka v třetině případů po probuzení zjistili, že zabral i jejich kolega v kokpitu. Vědci z brněnského Honeywellu proto vyvinuli speciální technologii, jež dokáže pozornost letců sledovat. Systém navíc odhalí únavu, ospalost či zdravotní problémy.
Brněnští vědci vynalezli systém, který odhalí únavu, zdravotní problémy nebo upozorní na spánek u pilotů letadel. Technologie, na níž vývojáři pracují již osm let, využívá kamery, umělou inteligenci i detektory pohybů. Problém podle odborníků není jen v samotném spánku. Členové posádek pracují pod stresem a velkým vytížením. Systém tak kromě nepozornosti hlídá i další pilotovy stavy, které by mohly ohrozit bezpečnost letu.
Letcův obličej v kokpitu snímá kamera. Nepořizuje však žádný záznam a data neodesílá mimo letadlo. Momentálně za sebou výzkumníci mají úspěšné testy v simulátorech, systém dále testují za běžného provozu v letadle Airbus 321. Ve chvíli, kdy budou mít aerolinky o technologii pro svá letadla zájem, můžeme začít s certifikací, řekl Bohdan Bláha z týmu Darwin brněnského Honeywellu.
„Průzkum mezi 500 piloty, který uskutečnila Britská asociace pilotů leteckých společností, odhalil, že až 56 procent pilotů někdy v průběhu letu usnulo. A 29 procent z nich přiznalo, že po probuzení zjistili, že usnul i druhý pilot. Přitom už samotná ospalost vede ke zhoršení kognitivních funkcí a omezení schopnosti rychle se rozhodovat," popsal Bláha okolnosti, které vědce dovedly k myšlence pomyslného hlídacího psa.
Chtěli vyvinout takový systém, který nevyžaduje od pilota žádnou součinnost, bude jej ale v průběhu letu sledovat. V případě, že letce začne přemáhat ospalost, vyšle varování v podobě textové zprávy na monitor. Pokud by pilot usnul, obratem jej vzbudí výrazný zvukový poplach.
„Výsledky dosavadních textů na simulátorech ukázaly, že náš systém dokáže spolehlivě detekovat ospalost, spánek i případnou vážnou indispozici pilota. Stav pilota sleduje systém obsahující kameru, detektory pohybu, polohy těla, aktivity a další senzory. Signály jsou zpracovávány pomocí algoritmů strojového učení, tedy umělé inteligence," okomentoval Bláha.
Společnost systém vyzkoušela v simulátorech s desítkami pilotů. Pilot State Monitoring má za sebou také desítky hodin letových zkoušek v různých typech letadel. Snímací kamera podle výsledků funguje v různém osvětlení, při vibracích, tvrdých přistáních nebo turbulencích. Dokáže kontrolovat bdělost pilota i s nasazenými slunečními brýlemi.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám