Brněnský dopravní podnik v minulém týdnu získal pravomocné stavební povolení pro vybudování lanovky mezi pisáreckou vozovnou a univerzitním kampusem v Bohunicích. K plánované stavbě za necelou miliardu ovšem podle jejích odpůrců a opozičních zastupitelů chybí doložit zásadní posudky, jako je například studie o proveditelnosti, na níž v minulosti měla ztroskotat vize o lanovce na Špilberk.
Sobota, 6. dubna 2024, 08:50
Brněnský dopravní podnik tento týden získal pravomocné stavební povolení pro lanovku mezi pisáreckou vozovnou a univerzitním kampusem v Bohunicích, uvedl web Zdopravy.cz. Stavba má stát podle odhadů 950 milionů korun, město ji však celou z vlastního...
Proti lanové dráze se od prvopočátku celé debaty mimo místních, jimž by stavba výrazně zasahovala do soukromí, vyslovují především ornitologové, kteří se obávají poškození unikátního obřího zimoviště ptáků. Letos v blízkosti bohunického kampusu pobývalo necelých devět tisíc havranů, kavek, vran a dalších druhů přilétajících ze severu.
„V oblasti, kterou by měla protnout lanovka, zimují každoročně tisíce ptáků, přičemž někteří z nich jsou uvedeni na červených seznamech kriticky ohrožených druhů. Mimo nich les s přilehlou řekou poskytuje útočiště také desítkám dalších ptáků, jako jsou třeba kriticky ohrožený morčák velký, čírka obecná nebo třeba ostříž lesní, který přímo nad lesním porostem loví a snadno by se při honbě za kořistí mohl zamotat do drátů," uvedl předseda Jihomoravské pobočky České ornitologické společnosti Jan Sychra. Mimo migrujících jedinců podle něj v bohunickém zimovišti pravidelně přebývají i brněnské kavky, které tvoří celou třetinu své jihomoravské populace.
Pondělí, 26. února 2024, 07:00
Hlasy volající proti zamýšlené stavbě velkokapacitní lanovky z brněnských Pisárek k univerzitnímu kampusu neztrácejí na síle. V Bohunicích se v neděli v podvečer sešlo několik desítek lidí, aby společně s jihomoravskými ornitology pozorovali...
Právě zástupci ornitologů v čele se Sychrou se proti stavbě rozhodli podniknout dílčí právní kroky. „Celá cesta k lanovce probíhala strašně potichu, my se o ní dozvěděli až letos v lednu, kdy už stavební povolení bylo prakticky na stole. Dopravní podnik si v Olomouci nechal vypracovat biologický posudek, který je ale úplně špatně a nijak nezohledňuje ochranu životního prostředí. Neproběhlo ani správní řízení o výjimce ze zákona o ochraně životního prostředí, kterého bychom se mohli zúčastnit a posudek rozporovat. Proti původnímu rozhodnutí o udělení stavebního povolení se odvolala Masarykova univerzita a asi dvacet majitelů bytů v plánované trase, ale ministerstvo dopravy se vyslovilo pro lanovku. My tento verdikt ovšem čekali, a proto jsme ještě před rozhodnutím ministerstva podali správní žalobu ke Krajskému soudu v Ostravě," vysvětlil Sychra dosavadní postup.
Ornitologové se rozhodli soudní cestou napadnout fakt, že v rozhodovacím procesu žádným způsobem nefigurovala snaha o ochranu životního prostředí a krajiny. Zároveň na krajském odboru pro životní prostředí podali návrh na zřízení přechodně chráněné plochy právě v oblasti diskutovaného koridoru. S udělením tohoto statusu by ovšem museli souhlasit všichni pozemkoví vlastníci, mezi nimiž často figuruje město.
Mimo zmíněných právních kroků internetem i veřejným prostorem stále putuje petice. Podle Sychry má její fyzická verze už nižší tisíce podpisů a do budoucna plánují petiční činnost zintenzivnit.
Sobota, 27. ledna 2024, 11:00
Stavba zamýšlené lanové dráhy z brněnských Pisárek k univerzitnímu kampusu by podle ornitologů zničila nocoviště tisíců havranů polních a kavek obecných. O vybudování lanovky usiluje brněnský dopravní podnik. Zda je z tohoto hlediska realizace...
Na stavbě lanovky nepanuje v Brně konsenzus ani mezi politiky. Obhájci lanovky argumentují v její prospěch obecně tím, že do kampusu a okolí přijíždí denně hodně lidí a že by lanovku mohli využívat ti, kdo budou přijíždět na akce do multifunkční haly vedle pisárecké vozovny, která je ve výstavbě. Oponenti tohoto názoru argumentují tím, že oblast kampus i hala už jsou dnes obslouženy dostatečně tramvají, trolejbusy a autobusy. Opozicí požadovaná analýza by měla ukázat, zda je zařízení s hodinovou kapacitou 2000 cestujících skutečně potřeba a jestli už současná doprava nestačí.
„Plánování lanovky a získání stavebního povolení stálo město už několik milionů, přesto neproběhla žádná studie o proveditelnosti ani o ekonomické udržitelnosti. Tato studie by přitom měla stát na samotném počátku a předcházet případným ekonomickým ztrátám, zvlášť u projektu za miliardu. Na základě podobné studie se například upustilo od lanové dráhy na Špilberk. Nemluvě o tom, že žádné z předložených plánů nemluví o tom, za co budeme lanovku provozovat. Na příkladech z ostatním měst totiž vidíme, že lanovka si na sebe nevydělá," uvedla zastupitelka Jana Drápalová (Zelení).
Jasna Flamiková (Zelení) dodala, že pro normální Brňany nemá lanovka prakticky smysl, protože jim přinese o dva přestupy navíc. „Lanovka se za cenu zničení jediného kusu přírody v okolí kampusu stane atrakcí na nedělní výlet s dětmi," řekla zastupitelka.
Mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková naopak napsala, že univerzitní kampus a sousední fakultní nemocnice a jejich okolí vytváří velkou poptávku po dopravě a že do oblasti cestuje veřejnou dopravou denně okolo 40 tisíc lidí. Lanovka by tak městské dopravě mohla ulevit.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
To je ale nesmysl. Pkud by to chtěli pro lidi, tak nasadí pendl tunele. Současný expres jede z Pisárek 3 minuty. To žádná lanovka nedá. Navíc do tunelu se vejde ještě hodně autobusů. Toto bude spíš Blažkova rozkrádačka.