Stavba zamýšlené lanové dráhy z brněnských Pisárek k univerzitnímu kampusu by podle ornitologů zničila nocoviště tisíců havranů polních a kavek obecných. O vybudování lanovky usiluje brněnský dopravní podnik. Zda je z tohoto hlediska realizace stavby, která by spolkla stovky milionů korun, dobrý nápad, odpovídali brněnští zastupitelé.
Čtvrtek, 18. ledna 2024, 18:30
Stavba zamýšlené lanové dráhy z brněnských Pisárek k univerzitnímu kampusu by podle ornitologů zničila nocoviště tisíců havranů polních a kavek obecných. Připravují proto petici. Česká společnost ornitologická o tom dnes informovala v tiskové...
Odpovědi jsou řazeny podle data a času doručení do redakce.
Kdysi jsem nebyl úplně fanoušek lanovky, vnímal jsem ji jako atrakci, ale v souvislosti s výstavbou multifukční haly nám dává smysl. Lanovka má kapacitu 2 tisíce lidí za hodinu, takže na ni nekoukám jako na něco, co má zvýšit atraktivitu města, ale jako na dopravní modul, který má rozmělnit dopravu a pomůže snížit dopravní zátěž v centrální části. Provozní náklady, vzhledem k tomu, že se jedná o elektrickou záležitost, jsou poměrně nízké. I z odboru životního prostředí jsme získali všechna kladná vyjádření. Problematika hnízdiště havranů je pro nás nová. Nevím, jestli je tvrzení spolku zájmové, nebo účelové. Je zarážející, že tato námitka přichází po tak dlouhé době
Lanovka je dobrý nápad, pokud podstatná část nákladů na její realizaci bude hrazena z externích dotací, tedy nebude je muset hradit město Brno.
Z našeho pohledu to má dva aspekty. Lanovka by žádný dopravní přínos neměla, zvlášť poté, co se prodloužila linka číslo, je místo dobře zabezpečeno MHD. To, na čem se dá pracovat, je, aby tunelem jezdilo víc autobusových spojů a aby se pracovalo na umírnění automobilové dopravy přes starý Nový Lískovec. Z dopravního pohledu je to vyhazování peněz a fakt, že to poškodí zimoviště havranů, by byla velká škoda. Naopak, když se tam dělá projekt rekultivace Svratky, je úplně zbytečné do toho tímto způsobem zasahovat. Pravy důvod úvah o vzniku lanovky je ten, že ředitel brněnského dopravního podniku je smutný, že jim chybí lanovky, protože mají šaliny, autobusy, trolejbusy i lodě a nemají lanovky.
Stavba lanovky není dobrý nápad z více důvodů. Je zbytečná, nekoncepční a drahá. Bude stát nejméně miliardu a co lidem přinese? Na trase Pisárky – kampus už jezdí autobus. Lanovka bude jezdit dvakrát déle, protože její rychlost bude maximálně 18 kilometrů v hodině, v dobrém počasí. Proč budovat nový dopravní systém a zvyšovat množství přestupů? Mnohem větší smysl by už dávalo propojení šalinou, které je z hlediska sklonu technicky možné a zokruhovalo by se tím kolejiště. Kapacita lanovky bude maximálně 2000 osob za hodinu, což je kapacita pouhých 11 kloubových autobusů. Pro „nárazové“ akce po dostavbě multifunkční haly proto není potřeba, může se poslat víc autobusů pisáreckým tunelem, tak jako dnes rozváží autobusy návštěvníky Ronda.
Lanovka do Kampusu je významný projekt, jehož součástí jsou velké změny v městské hromadné dopravě související s již rozestavěnou vratnou smyčkou v Pisárkách. Právě u výstaviště vzniknou hned tři stavby, které zlepší dopravní situaci v okolí. Tyto projekty mají kvůli své blízkosti společnou fázi přípravy, nejsou však finančně provázané. Stavba lanovky prošla zjišťovacím řízením Krajského úřadu Jihomoravského kraje – odbor životního prostředí. Ten se zabýval všemi aspekty vlivu stavby na životní prostředí, a to včetně ochrany fauny a flóry. Kladné vyhodnocení tohoto řízení bylo součástí nezbytných podkladů pro získání stavebního povolení. Aktuálně je vydáno společné stavební povolení, které ještě nenabylo právní moci.
Lanovky jsou skvělý vynález, který slouží nejen pro dopravu lyžařů a nákladu v horách, ale i pro běžnou osobní přepravu v řadě kopcovitých měst světa. Lanovka na kampus za miliardu však nedává smysl ani dopravně, natož ekonomicky a evidentně ani ekologicky. Více lidí za zlomek ceny by zde přepravily i pouhé dva bateriové trolejbusy, které by jezdily kyvadlově tunelem a mohly by zajíždět až na přestupní uzel Mendlovo nám. Velmi zajímavé na tomto projektu je také umístění nosných sloupů a mezistanice na pozemky developera CD XXI, které je proto nezbytné vykoupit, čímž se tato soukromá investice jistě zhodnotí.
Stavba lanovky určitě smysl má, ale za určitých podmínek. Navíc se jedná o zajímavou dopravní atrakci. Pokud se bavíme o financích, tak v tomto ohledu mám jasné stanovisko. Lanovka dává smysl pouze, pokud na ní získáme externí financování a takto se projekt dlouhodobě připravuje. Nyní je ale pro mě zásadní nové zjištění, že se v Pisárkách nachází ohrožené ptactvo a nechápu, jak je možné, že Dopravní podnik města Brna, či spíše projektant o tomto problému nevěděl. Není podle mě jiná cesta, než důkladně prověřit, jak moc je hnízdiště ohroženo a jak přesně jeho umístění ve svahu lanovka znemožňuje. Teprve pak si můžeme říct, jak dál.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.