Denně se brněnskými tramvajemi a autobusy sveze několik desítek lidí se smyslovým postižením. Odborníci z jihomoravské metropole se ptají, co cestující s vadou zraku či sluchu vnímají jako největší překážky, aby bariéry mohli postupně odstranit.
Odstraňování překážek pro tělesně hendikepované se zástupci brněnského dopravního podniku (DPMB) věnují dlouhodobě. Chtějí ale přizpůsobit a zpříjemnit služby lidem s různými typy znevýhodnění. „Nakupujeme už jen nízkopodlažní vozy a všechny nové či rekonstruované zastávky jsou bezbariérové. Postupně plánujeme odstranit také překážky, které trápí osoby se smyslovým hendikepem,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
Aby byl výsledek co nejpřesnější, povolal si dopravní podnik na pomoc odborníky z Masarykovy univerzity (MUNI). Týmy obou institucí se ve specializovaných střediscích ptají klientů a zapisují si připomínky. „Svět nevidomých i neslyšících a jejich potřeby jsou společnosti mnohdy vzdálené, proto s nimi provádíme hloubkové rozhovory a sbíráme podněty z každodenního života,“ sdělil sociální geograf MUNI Robert Osman.
Připomínek výzkumníci zatím získali přes sto čtyřicet. „Pro nevidomé mohou být problematické třeba přístřešky na zastávkách. Někdy mají bočnice nebo reklamní výlepy, jindy jsou jen prosklené. Lidé se zrakovým postižením do nich snadno mohou narazit. Problémy působí i lavičky, ty bez nožiček zabudované do přístřešku nevidomý holí nemusí odhalit a může se zranit,“ přiblížil Osman.
Problematický je i přenos aktuálních dopravních informací „Překvapilo nás, že si neslyšící nemusí poradit s psaným textem. V panelech by jim tak u názvů zastávek například pomohly ikony staveb nebo míst, které se vyskytují v okolí,“ vysvětlil Pavel Zemánek, který se projektu věnuje za DPMB. V příštím roce pracovníci DPMB vyhodnotí řešitelnost podnětů a nejpozději v roce 2025 zahájí úpravy.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.