Cestovky vylepšují postupy, jak zachránit klienty v případě živelních pohrom, terorismu a dalších neočekávatelných událostí, při nichž jde lidem o život. Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK) například nově plánuje být v pravidelném kontaktu s meteorology, od čehož si při řešení případných problémů slibuje časovou rezervu. Ještě letos se také chystá uspořádat seminář a vydat brožuru s cílem vylepšit komunikaci mezi cestovními kancelářemi, klienty, záchrannými složkami a ministerstvem zahraničních věcí. Přestože se letos ukázalo, že cestovní kanceláře dokázaly ve spolupráci s ministerstvem dostat turisty velmi rychle do bezpečí, je stále co zlepšovat.
Letos se kritických událostí sešlo několik. Patrně nejvíce lidí se dotkly rozsáhlé požáry na jihu Rhodosu, ale i v dalších středomořských letoviscích, později je vystřídaly povodně ve Slovinsku či Řecku. Naposledy před několika dny odlétali domů narychlo turisté z egyptského letoviska Taba, ohroženého boji mezi Izraelem a teroristy z hnutí Hamás. „Jako asociace jsme to vyhodnotili společně s ministerstvem zahraničních věcí. Je potřeba správně uchopit toky informací, které už jsou dnes velmi rychlé a přesné. Řekneme si, jak s nimi rychle pracovat, když potřebujeme zachránit lidi, co v takových situacích dělat, jak se zachovat a jak situaci celkově řešit,“ řekl výkonný ředitel ACK Michal Veber.
Ve velkých cestovních kancelářích sedí specialisté, kteří mají na starosti strategie pouze pro tyto situace, ale v menších často dělají všichni všechno. „Je tam majitel s dalšími čtyřmi lidmi, ale i tak dělají kvalitní zájezdy a odvádějí výbornou práci, jsou to srdcaři,“ dodal na brněnských veletrzích cestovního ruchu s tím, že se všichni dozví novinky, jak se v těch situacích chovat.
„Nově například budeme mít v krizových momentech kontakt na meteorology, kteří budou dopředu vědět, že někde hrozí rizika požárů či šíření již existujících požárů. Cestovka v takovém případě může začít komunikovat s klienty s předstihem a všechno jim vysvětlit,“ sdělil Veber, který letošní práci cestovních kanceláří v kritických momentech hájil, přestože se našla řada kritiků, především v případě situace na Rhodosu.
Kvalitní cestovní kancelář se podle něj pozná i podle toho, že s klientem komunikuje někdo fyzicky, když je potřeba, zajistí delegáta v místě pobytu a neodkazuje klienty pouze na informační linku. „Cestovních kanceláří je sice méně než dřív, ale služby jsou kvalitnější. Komunikace s klientem se stala velmi důležitá. Když jedete na pobyt k moři, stačí vám nějaké fotky a reference, ale když jedete na poznávačku, tak se můžete potkat obvykle s průvodcem ještě v kanceláři, a dozvíte se všechno, co potřebujete. Někdo říká, že cesty do postsovětských zemí jsou riskantní. Nejsou, když víte co a jak. Průvodce vám řekne, co si máte vzít na sebe, jaké boty, abyste mohli do hor. Abyste se mohli zařídit a dovolenou si užili,“ uvedl Veber.
Podle něj se zatím nepotvrdilo tvrzení, že lidé už nebudou cestovní kanceláře potřebovat a že si všechno naplánují a pořídí na internetu. „I ti, kteří v mládí říkali, že nikdy s cestovkou nepojedou, tak si pořídili děti a nechtějí trávit večery plánováním, cestovka jim všechno připraví. A také je tím, kdo jim pomáhá řešit všechny nenadálé problémy, které by sami v zahraničí řešili jen velmi komplikovaně,“ shrnul.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.