Po maturitě pracoval jako dělník v krachující fabrice na ponožky, školou procházel s odřenýma ušima i kvůli četným poruchám učení a anglicky by si neobjednal ani jídlo v restauraci. Dnes patří čtyřicetiletý Bronislav Sobotka mezi nejznámější propagátory anglického jazyka v Česku. Přes den učí studenty na brněnské Masarykově univerzitě, po večerech pak natáčí výuková videa, která sleduje desetitisíce lidí.
První anglická slovíčka se Bronislav Sobotka začal učit teprve ve dvaceti letech, kdy pracoval v krachující fabrice na ponožky v Třebíči. Ve volné chvíli si pořídil první učebnici angličtiny a zdálo se, že knihu zanedlouho vyhodí do koše. Pro studium cizích jazyků totiž neměl zdánlivě žádné předpoklady. Ve škole v nich plaval a navíc má poruchy učení.
„S jazykem jsem se poprvé střetnul na základní škole, kde jsem se učil německy. Bylo to hrozné, v podstatě jsem byl pořád na hraně propadnutí, protože se mi pletla písmenka,“ vzpomíná Sobotka, kterému odborníci diagnostikovali dyslexii, dysgrafii nebo dysortografii, kvůli níž mají lidé sníženou schopnost správně skloňovat nebo časovat.
I když byl v němčině i češtině často na propadnutí, v angličtině najednou zářil a studiu cizí řeči doslova propadl. Sobotka si myslí, že byla výhoda, že se k jazyku dostal až ve dvaceti letech. Díky tomu totiž neměl žádnou špatnou zkušenost a neosvojil si žádné nesprávné návyky. Gramatiku, slovíčka nebo konverzační fráze se učil sám. Brzy byl v jazyce natolik dobrý, že se přihlásil na brněnskou Pedagogickou fakultu Masarykovy univerzity, aby předával své znalosti budoucím nástupcům.
Po úspěšném vysokoškolském studiu se angličtina stala pro Sobotku zaměstnáním a zároveň i velkým koníčkem. Při lekcích si dnes už bývalý gymnaziální učitel, jenž připravuje na povolání budoucí kantory, nepotrpí na žádné biflování slovíček či nepravidelných sloves. Hlavní je, aby výuka byla interaktivní a zábavná. „Pokud žáci jenom sedí ve škole a jako prázdná nádoba nasávají, jak do nich učitel nalévá látku, nebaví je to. Pro děti není taková výuka vůbec hodnotná,“ myslí si oblíbený pedagog, který v posledních letech prorazil i na internetu.
Když před šesti lety přidal na Youtube první video, stal se průkopníkem výuky angličtiny na internetu. Jeho cílem je pomoci lidem zamilovat se do angličtiny. I přesto, že ho dnes sleduje desetitisíce fanoušků, ze začátku bojoval s trémou před kamerou. Proto si za objektivem představoval své žáky ve škole. Musel si také zvyknout na to, že nedostává zpětnou vazbu ihned, ale až prostřednictvím komentářů, které byly ne vždy pozitivní.
„První tři měsíce na Youtubu byly takové těžké a musel jsem trochu bojovat s tím, abych se nenechal odradit. Přistávaly mi tam třeba komentáře, že je to jazyk imperialistů, že předtím byla ruština a teď nás všichni nutí mluvit anglicky. Pak si říkáte, jestli to má vůbec cenu, že co je to za lidi, co to sledují. Ale časem se tam začaly objevovat krásné komentáře, že to ty lidi baví a moc jim to pomáhá. To mě nakoplo v natáčení pokračovat,“ popisuje lektor.
V současném českém školství je podle vystudovaného pedagoga jedním z největších problémů práce s chybou, která se vnímá negativně. Přitom se může na nedostatky nahlížet i v pozitivním světle. Právě strach z chybování, slabá motivace i málo času věnovaného výuce je u Čechů největší překážkou v osvojení si angličtiny. Jazyku je totiž třeba věnovat nejen několik hodin ve škole, je nutné se vzdělávat také doma. Například sledováním seriálů, hráním her nebo čtením, záleží jen na tom, co koho baví.
Jak nadšený učitel tvrdí, jazyk se dá naučit v každém věku, stačí pouze chtít. Jeho nejmladším studentům bývá dvanáct let. Naopak nejstaršímu klepe na dveře devadesátka. „Samozřejmě u těch mladších je to jednodušší, ale právě s tím mým nejstarším studentem komunikujeme jednou týdně a on dělá obrovské pokroky, protože má velkou motivaci. On mi vždycky říká, že to chce zvládnout do smrti, takže nemá moc času na experimenty,“ říká muž, který je zároveň velkým milovníkem dobrého jídla.
Za nejzásadnější aspekt dosažení jakéhokoliv úspěchu považuje vytrvalost a vlastní motivaci. „Nikdo není dokonalý, což také snažím předat, pokud jde do čehokoliv člověk s tím, že to nezvládne, tak to opravdu nezvládne. A to je ta nejdůležitější myšlenka, kterou chci šířit. Je potřeba si věřit, to platí všude a u učení se angličtiny obzvlášť,“ uzavírá Sobotka.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.