pondělí 6. prosince 2021 Mikuláš

V Brně končí známá expozice vláčků. Modelům hrozí, že skončí ve sklepě

Model kolejiště z roku 1950, unikátní repliky jihomoravských nádraží nebo sbírka mašinek z různých časových epoch. To a mnoho dalšího poutá pozornost návštěvníků už bezmála dvacet let v areálu brněnské Mosilany v ulici Křenová, kde vystavuje svou rozsáhlou sbírku Klub železničních modelářů Brno. Letos na podzim tam lidé uvidí výstavu naposledy. Industriální areál se bude bourat a železniční nadšenci neví, kam oblíbenou expozici přesunou.

Desítky ručně vyráběných vláčků a rozsáhlé modely kolejišť, na kterých pracovalo kolem dvaceti modelářů až několik let. To vše se nyní možná bude muset přesunout do skladů. Nejen výstava, ale také kroužky pro děti jsou v ohrožení. „Situace je teď opravdu špatná, občas se budíme celkem zpocení. Najít vhodné prostory za slušnou cenu se zatím zdá být nereálné. Bojíme se, že budeme muset odložit všechno do sklepa, a to by nás opravdu mrzelo,“ říká předseda Klubu železničních modelářů Brno Jiří Veselý, který se obává, že by podzimní expozice mohla být poslední.

Nadšenci železniční dopravy doufali, že v prostorách bývalé fabriky vydrží co nejdéle. Současný majitel má ale s industriálním areálem zcela jiné plány. Budovy mají jít v nejbližší době k zemi a vyrůst tam má nové centrum s byty, obchody či kancelářemi. Nápad se nájemníkům sice nelíbí, ale trvdí že s tím dlouhodobě počítali. 

Věděli jsme, že investor má s areálem velké plány, takže nejsme ani překvapení. Přesto nás to samozřejmě mrzí. Strávili jsme tu několik let a spoustu času,“ trvdí smířlivě šéf brněnských železničních nadšenců.


Výstava potrvá pět týdnů.

Cenné historické kousky 

Na ploše pětašedesáti metrů čtverečních se nachází mnohé rarity. Návštěvníci si třeba prohlédnou jedno z nejstarších kolejišť a k tomu pokaždé jiné vláčky, které vystavovatelé každý týden obměňují. 

„Začali jsme s párovými lokomotivami, další týden jsme přidali nějaké starší dieselové. Teď přijdou na řadu takové, kterým říkáme barevné špagety, například railjety nebo pendolina,“ popisuje Veselý. Vlakové soupravy se mění každé pondělí, kdy se členové klubu sejdou a dají veškeré vybavení do pořádku. Vše očistí a vymění mašinky tak, aby bylo ve čtvrtek vše připravené. Expozice totiž trvá každý týden od čtvrtka do neděle.

Vláček s kamerou jako největší atrakce

Výstava není statická. Mašinky jezdí, jsou vybavené zvukovými i vizuálními efekty. Největším lákadlem, a to nejen pro děti, je lokomotiva, která nahrává svou cestu. „Má na čele přidělanou videokameru a záznam z ní se vzduchem přenáší na počítačový monitor. Už jsme tam viděli spoustu obličejů a prstíků, hodně to poutá pozornost,“ uvádí Veselý. Kromě železniční dopravy nechybí například ani autobus, který brázdí modelové silnice.


Každý týden jsou k vidění vláčky z jiné časové epochy.

Zatímco vláčky se každý týden střídají, kolejiště zůstává stejné. Časově jeho vzhled zapadá do roku 1965. Expozice zobrazuje trasu z Čejče do Ždánic. Návštěvníci si prohlédnou věrohodné repliky téměř všech významných stanic na této trati. K vidění jsou tak například Klobouky u Brna, Uhřice u Kyjova nebo Krumvíř.

„To, co tu je, je reálná krajina ve zmenšeném měřítku, a to ze šedesátých let z období na přelomu jara a léta. I proto nenajdete na stromech jablka, které obvykle rostou na podzim. Jahody, rybíz, třešně, to klidně, ale jablka vážně ne,“ říká Veselý. 

Zmenšená verze skutečnosti

Všechna kolejiště jsou vytvořená podle skutečných stanic. Před tím, než se modeláři pustili do jejich výroby, zmapovali pečlivě terén, aby zajistili, že budou jejich repliky vypadaly co nejvíce věrohodně. Zároveň navštívili archivy a absolvovali rozhovory s lidmi, díky nimž získali reálnou představu o tehdejším vzhledu krajiny a kolejišť. Až poté začaly modely získávat reálné obrysy. 

„Při výrobě jsme využili především materiály, které jsme si obstarali sami. Například hlínu, kamínky, krabice od mléka a podobně,“ uzavírá Veselý s tím, že doufá, že v příštích měsících najdou prostory, ve kterých budou mít možnost se svému koníčku věnovat i nadále.

Hodnocení článku je 96 %. Ohodnoť článek i Ty!

Štítky vláčky, modeláři, železnice, Mosilana, demolice

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Tomáš Pektor

Také jsem do tohoto klubu chodil v 90-tých letech. To ještě sídlil na Úvoze a krátký čas na Kounicove. Myslím, že by si tento brněnský unikát zasloužil působiště s pronájmem za pakatel od radnice někde v centru Brna, kde by byly i výstavy snadno dostupné nejen pro turisty.

čtvrtek, 21. října 2021, 11:39

Em Kresová

copak je takový problém, některý z menších pavilonů na výstavišti otevřít/uvolnit právě pro ně? Je to přece něco, co Brno zviditelní daleko víc než nějaké cyklostezky. Je to něco, co má jen málokteré místo a co Vy na to páni radní. Jo vyhazovat peníze za krátkodobé zážitkové nesmysly to jo, ale udělat něco pro dlouhodobé zviditelnění a vzdělání lidí.. tak to nee. Ach jo

středa, 20. října 2021, 11:33

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.