Počasí dnes2 °C, zítra4 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Letecký provoz v Brně funguje přes devadesát let, odstartoval za první republiky

Jihomoravská metropole Brno je po Praze nejvýznamnějším vzdušným přístavem Česka. Zdejší letecký provoz má již více než devadesátiletou tradici, za zahájení letecké dopravy do Brna je považováno přistání letadla De Havilland se čtyřmi cestujícími na letišti v Černovicích 24. května 1926. Již o den dříve zde přistálo první letadlo - Farman/Avia-Goliath společnosti ČSA.

Historie brněnských letišť začala již v roce 1923, kdy se o zřízení státního letiště začalo zajímat ministerstvo veřejných prací. Jako nejvýhodnější byl nakonec vybrán katastr Černovic. Stavba travnatého letiště byla dokončena v roce 1926 a již v následujícím roce začala pravidelná přeprava pošty na trati Brno - Glivice - Vratislav - Berlín a Brno - Vídeň. Brno poté získalo letecké spojení s Prahou, Bratislavou, Košicemi, Zlínem, Piešťany, Užhorodem, Kluží, Bukureští, Sarajevem a Zábřehem.

V důsledku hospodářské krize byly v roce 1935 zahraniční linky zrušeny a brněnské letiště, jehož provoz byl po Praze největší, překonala Bratislava. První etapu letecké dopravy v Brně ukončila okupace, v letech 1939-1945 zde působila Luftwaffe.

Již před druhou světovou válkou ale bylo zřejmé, že travnaté letiště v Černovicích přestává stačit. Rozhodnutí vybudovat nový vzdušný přístav v nedalekých Tuřanech ale padlo až po osvobození Československa, práce začaly v roce 1950. Provoz byl na novém letišti s betonovou přistávací plochou zahájen v listopadu 1954, první čtyři roky jej ale mohli využívat jen vojenští letci. Také civilní provoz se do Tuřan přesunul z Černovic.

Soužití vojáků a dopravních pilotů pak provázelo nové brněnské letiště více než tři dekády, během let se ovšem měnil poměr civilního a vojenského provozu. Pasažéři aerolinek využívali brněnského letiště především na vnitrostátních linkách. Po listopadu 1989 opustilo vojenské letectvo i brněnské letiště.

Původní černovické letiště po vybudování Tuřan sloužilo armádě a aeroklubu. Od roku 1988 odtud startovala letecká záchranná služba. Zrušeno bylo v roce 2001, dnes se na jeho místě nachází část průmyslové zóny Černovická terasa.

Brněnské letiště, jehož majitelem je od roku 2004 Jihomoravský kraj (provozuje je ale soukromá firma Letiště Brno), od 90. let postupně otevřelo řadu nových spojení i odbavovacích terminálů. Loni letiště odbavilo 86.089 cestujících. V porovnání s rokem 2019 to byl pokles o 84 procent. Důvodem bylo březnové přerušení provozu komerčních letů s cestujícími na palubě a další opatření proti šíření koronaviru. Nejhorší období v novodobé historii letiště skončí ztrátou 60 až 75 milionů korun. Meziroční rozdíl je propastný také kvůli roku tomu, že v roce 2019 počet cestujících rekordně narostl - o 8,5 procenta na 543.633 cestujících.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto Archiv Ryanair

Štítky ČR, letectví, 24. května, letiště, Brno, Letiště Brno-Tuřany, Černovice, První republika, Praha, České aerolinie, Česko, Bratislava, druhá světová válka

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Letecký provoz v Brně funguje přes devadesát let, odstartoval za první republiky  |  Společnost  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.