Brněnští architekti nevzdávají pátrání po historickém viaduktu

Autoři | Foto KAM BRNO

Kancelář architekta města Brna (KAM) pátrá po stopách bývalého železničního viaduktu. Naposledy odborníci vyslali až deset metrů pod zem speciální sondu, jež mapovala část kolejiště vedle bývalého skladiště Amerika u brněnského vlakového nádraží. Oblouky historické stavby se sice nenašly, i tak neodešli průzkumníci s prázdnou.

Alespoň malý úspěch zaznamenala mise při v doplňkovém měření nad podzemními prostory skladiště. V tamním sklepení se našly zachovalé klenby. Architekti ovšem touží po nálezu  historických oblouků železničního viaduktu z 19. století, který se ukrývá pod železničním náspem. Průzkum iniciovaný KAM proto bude pokračovat v létě. Měření georadarem doplní kopané sondy a vrty.

Rozhodně budeme v hledání viaduktu dál pokračovat. Podle toho uvidíme, zda se stavba zachovala a v jakém je stavu. Vzhledem k historické hodnotě viaduktu zvažujeme jeho rekonstrukci, případně alespoň jeho zachovaných částí. Pokud se nám viadukt podaří obnovit, bude to významná dominanta města, podobě jako nedávno otevřený Negrelliho viadukt v Praze. Ten brněnský je přitom ještě o deset let starší,“ řekl hlavní městský architekt Michal Sedláček.

Se zkušebním měřením prvního úseku začali průzkumníci loni v prosinci. Mapovalo se prvních šest oblouků, tedy zhruba šedesát metrů od budovy skladiště Amerika směrem na jih. Stopy po viaduktu hledali architekti za pomoci historických map a archivních podkladů. Jestli dojde také na průzkum dalších oblastí navazujících na most přes řeku Svratku či v místě podjezdu v ulici Uhelná, bude záležet na dalších výsledcích měření.

Vídeňský viadukt

Vídeňský viadukt postavila v roce 1838 společnost Severní dráhy císaře Ferdinanda jako součást trati mezi Brnem a Vídní. „Vlastní zděný viadukt se 72 oblouky byl jednokolejný a dlouhý celkem 637 metrů. Navazoval na něj pětiobloukový most přes Svratku, který je dodnes zachován. Z původního viaduktu se zachovalo pouze několik nevelkých úseků, protože při rozšiřování kolejiště v 90. letech 19. století byl z větší části zasypán a je skryt v mohutném náspu. Patnáct cihelných oblouků je zachováno pod kolejemi a přístupno z budovy skladiště Malá Amerika, další jsou viditelné v ulici Nové Sady,“ uvedla mluvčí KAM Jana Běhalová.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Viadukt, Železnice, Brno, KAM, architekt, sklad, Amerika, Svratka, Praha, Michal Sedláček, Vídeň

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.