Kancelář architekta města Brna (KAM) pátrá po stopách bývalého železničního viaduktu. Naposledy odborníci vyslali až deset metrů pod zem speciální sondu, jež mapovala část kolejiště vedle bývalého skladiště Amerika u brněnského vlakového nádraží. Oblouky historické stavby se sice nenašly, i tak neodešli průzkumníci s prázdnou.
Alespoň malý úspěch zaznamenala mise při v doplňkovém měření nad podzemními prostory skladiště. V tamním sklepení se našly zachovalé klenby. Architekti ovšem touží po nálezu historických oblouků železničního viaduktu z 19. století, který se ukrývá pod železničním náspem. Průzkum iniciovaný KAM proto bude pokračovat v létě. Měření georadarem doplní kopané sondy a vrty.
„Rozhodně budeme v hledání viaduktu dál pokračovat. Podle toho uvidíme, zda se stavba zachovala a v jakém je stavu. Vzhledem k historické hodnotě viaduktu zvažujeme jeho rekonstrukci, případně alespoň jeho zachovaných částí. Pokud se nám viadukt podaří obnovit, bude to významná dominanta města, podobě jako nedávno otevřený Negrelliho viadukt v Praze. Ten brněnský je přitom ještě o deset let starší,“ řekl hlavní městský architekt Michal Sedláček.
Se zkušebním měřením prvního úseku začali průzkumníci loni v prosinci. Mapovalo se prvních šest oblouků, tedy zhruba šedesát metrů od budovy skladiště Amerika směrem na jih. Stopy po viaduktu hledali architekti za pomoci historických map a archivních podkladů. Jestli dojde také na průzkum dalších oblastí navazujících na most přes řeku Svratku či v místě podjezdu v ulici Uhelná, bude záležet na dalších výsledcích měření.
Vídeňský viadukt postavila v roce 1838 společnost Severní dráhy císaře Ferdinanda jako součást trati mezi Brnem a Vídní. „Vlastní zděný viadukt se 72 oblouky byl jednokolejný a dlouhý celkem 637 metrů. Navazoval na něj pětiobloukový most přes Svratku, který je dodnes zachován. Z původního viaduktu se zachovalo pouze několik nevelkých úseků, protože při rozšiřování kolejiště v 90. letech 19. století byl z větší části zasypán a je skryt v mohutném náspu. Patnáct cihelných oblouků je zachováno pod kolejemi a přístupno z budovy skladiště Malá Amerika, další jsou viditelné v ulici Nové Sady,“ uvedla mluvčí KAM Jana Běhalová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.