Zanedbané vlasy či nehty a celková vizáž? To už je naštěstí za námi. Občané České republiky se mohou opět nechat zkrášlovat a opečovávat. Od čtvrtka vláda uvolnila několik protiepidemických opatření, mezi které patří i občany velmi žádané salony krásy. Předvánoční období je jedno z nejsilnějších v roce, a to obzvlášť v této době. O tom, jak toto období provozovatelé salonu zvládají se nám oni sami svěřili.
Kosmetické salony čelí po znovuotevření náporu objednávek. Provozovatelé se snaží přijmout co nejvíce zákazníků to jde, proto také rozšiřují svou pracovní dobu. V důsledku několikatýdenního uzavření se ale na některé v tomto roce už nedostane.„Už po prvním lockdownu na jaře jsme zaznamenali velký nápor objednávek, zejména hned první dva týdny po znovuotevření. Teď v prosinci, k tomu ještě přibyli blížící se Vánoční svátky, které už sami o sobě vždy přinášejí zvýšený zájem o služby. Proto jsme se pokusili udělat maximum, abychom po znovuotevření uspokojily poptávku po našich službách. Snažíme se být maximálně flexibilní," sdělila Anna Novotná, zástupkyně nehtového studia Anvii nails.
Ztráty salonu jsou vysoké, provozovatelé nyní dělají, co můžou, aby udržely své podniky v provozu. Kadeřník Patrik Dix dělá dokonce přesčasy. „Pracuji dvanáct hodin denně kvůli tomu, že si z nás děla vláda šašky. Pondělí nebo čtvrtek? Otevřeme nebo neotevřeme?Musím chodit i víkendy, abych alespoň ty, co byli objednaní mohl obsloužit," stěžoval si Dix.
Někteří poskytovatele prostorů salonům krásy pozastavili nebo dokonce snížili nájemné. Ty provozovny, které neměly to štěstí si následně musely financovat jak nájemné, tak náklady s provozem salonu spojené. „Majitel prostoru mi nájemné nesnížil, musím platit nájem v plné výši jak na jaře, tak i teď. Pokud zaplatím vše co se týče provozu, jsem téměř tři tisíce na měsíc v mínusu jen pro salon. Moje osobní výdaje v tom vůbec nepočítám," svěřil se Dix.
Prezident podepsal zákon, který ukládá kompenzační bonus poškozeným podnikatelům koronavirovou krizí. Ti budou moci požádat o jednorázový příspěvek a dostanou 500 korun za každý den omezení provozu jejich podniku. „Bonus je slabý momentálně nepokryje ani nájem ani pojištění, které tentokrát odpuštěné nemáme. Na druhou stranu nemuseli jsme dostat nic," dodal Dix. "Státní příspěvek ve výši 500 Kč za každý den zavřeného povozu nepokryl ani 50 % našich fixních měsíčních nákladů," přidala se Novotná za nehtvé studio Anvii.
Během lockdownu některé kadeřnice navštěvovaly se svými službami klienty až domů. Prokázali si tím navzájem službu, kadeřnice si v době uzavření jejího salonu vydělala a zákazník byl podle jeho přání upraven. Zákon ovšem tento přivýdělek nepovoloval. „Zákazníci mě pořád bombardovali telefonáty, prosili ať je přijdu upravit alespoň k nim domů, že se to nikdo nedozví. Přiznám se, že jsem párkrát této nabídky využila. Pětistovka na den mi opravdu nestačí, musela jsem platit nájem za kadeřnictví a všechny náklady s kadeřnictvím spojené. Peníze přece nerostou na stromech a já musím mít z čeho platit účty i potřeby pro život důležité," svěřila se kadeřnice, která si přála zůstat v anonymitě.
Provozovatelé zkrášlovacích salonů i jejich zaměstnanci dodržují všechna hygienická opatření, jsou tedy přesvědčeni, že riziko nákazy je minimální. A doufají, že tento lockdown byl tím posledním, další uzavření by už nemusel jejich salon přežít. "Podle nás je obor salónu krásy paradoxně jedno z míst s nejmenší šancí kde se dá nakazit. Je pravda, že personál a klient jsou k sobě blízko, to ale platí i v obchodě kam chodíme každý den. No málokde jsou tak přísné hygienické standardy jak u nás," uzavřela Novotná.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.