Zdlouhavé obcházení, přelézaní zábradlí nebo nebezpečné přebíhání silnice bude možná brzo minulostí. Radnice Brna-středu chce u podchodů před hlavním nádražím vytvořit přechody pro chodce.
Zřídit nové přechody u hlavního nádraží chtějí radní Brna-středu. Doporučila jim to studie odborníků z Vysokého učení technického, která prověřila možnosti úpravy pohybu chodců. Přechody by měly vzniknout vedle východů z podchodů před obchodním centrem Letmo a hlavním vstupem do budovy nádraží. Pro jejich vznik bude nutné odstranit část zábradlí, které na místě nainstalovali policisté před více než dvěma lety. „Efektivní nebylo, protože ho lidé stejně přelézali nebo obcházeli. Bylo to čistě restriktivní opatření, které nebylo provázané s nějakým koncepčnějším řešením,“ vyjádřil se radní pro dopravu Jan Mandát. Kromě zábran zanikne také šest parkovacích míst.
V současné době je přístup k nádražní budově oficiálně možný pouze z přechodu u Masarykovy ulice nebo prostřednictvím podchodu. V nebezpečném přecházení má lidem zamezovat zábradlí, které je po celé délce nástupišť. „Jeho instalace měla z hlediska bezpečnosti opodstatnění. I z pohledu řidiče je směřování chodce, byť vynucené, na přechod či do podchodu bezpečnějším řešením. I tak v místě dochází k řadě kolizních situací,“ vysvětlil komisař Bohumil Malášek.
Za poslední tři roky došlo v okolí zastávek tramvají k patnácti srážkám s chodcem, při kterých se lehce zranilo 13 lidí. Dvě havárie byly bez zranění. Asi polovina nehod se váže k blízkosti stávajícího přechodu u Masarykovy ulice, druhá polovina k obchodnímu centru Letmo a vchodu do nádraží. V jeho blízkosti se odehrávají i jiné mimořádné události. „Někdy je potřeba pacifikovat agresivní jedince. Jednou z nich byla letos v únoru agresivní žena, která o sobě prohlašovala, že je čarodějnice. Strážníkům mimo jiné hrozila, že je prokleje do morku kosti a že poznají středověk,“ řekl strážník Pavel Šoba.
Případný vznik nových přechodů by ocenila studentka Lucie Kohoutková „Přecházení od hlavního nádraží se mi zdá velmi nebezpečné a je skvělé, že s tím chce město konečně něco dělat. Většinou celou trasu obcházím nebo využívám podchod, když ale spěchám k zastávce a musím přes silnici a koleje, je to někdy o hubu,“ popsala. Souhlasila s ní i studentka Alžběta Jakoubková. „Nové řešení by určitě ušetřilo čas všem přebíhajícím z vlaku na tramvaj a spoustu nervů řidičům projíždějících aut, kterým spěchající lidé skáčou před kola,“ potvrdila.
Jestli na místě přechody opravdu vzniknou, bude záležet na úřednících brněnského magistrátu. Právě ti mají oprávnění stanovit dopravní značení a řešit koncepční otázky dopravy. Radní se chtějí zasadit o to, aby se jejich požadavek dostal do projednání co nejdříve.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Proč budovat nové přechody, stačí odstranit všechna zábradlí a je to vyřešený. Když to jde bez zábradlí všude v Evropě, proč by to nemohlo jít u nás.
Nesouhlasím s dalším zřizováním přechodů, když tam už je a navíc je tam podchod. Šaliny v Brně jezdí ve velmi krátkých intervalech, tak snad 10 minut čekání na nástupišti nikoho nezabije. Když vidím, jak lidi přechází na již existujícím přechodě, málo kdo se dívá a všichni na něj vstupují, jak koně s klapkama na očích, protože přece "chodec má absolutní přednost", tak jsem stejného názoru jako p. Novotný ohledně výšky zábradlí. Chodec nemá přednost před tramvají, ale zkuste se podívat, jak to u nádraží funguje... hodně lidí se vrhá i před tramvaje v domnění - já chodec, kdo je víc.... Snahu o zřízení dalších přechodů vidím tedy jen jako politickou záležitost, protože přece za 2 roky budou volby... Počkejte, až se tam něco stane - nemusí to být vina řidiče tramvaje, ale stačí, aby nějaký blb padl pod tramvaj , když obchází šalinu kolem vstupů do podchodů. To bude řev na FB a jinde, jaká je mizerná bezpečnost....
Osobně bych nechal zvýšit zábradlí tak, aby se nedalo přelézt! Co to je za důvod "...když ale spěchám k zastávce a musím přes silnici a koleje, je to někdy o hubu"? Kam spěchám? Proč spěchám? To by mohli argumentovat úplně stejně řidiči - já spěchám, další přechody mě hrozně zdrží! Dovedu si představit, člověka spěchajícího na šalinu, který vyběhne z nádražní budovy skákajícího přímo pod automobily bez rozhlédnutí! Každý účastník silničního provozu, který "spěchá" je potenciálně nebezpečný, ať již motorista, nebo chodec! Skočit pod auto, sice na přechodu, spoza křoví nebo davu lidí bez toho, abych dal motoristovi šanci vědět o mém úmyslu "použít přechod" mi připadá jako sebevražedný nebo alespoň bezohledný, zcela jistě nebezpečný čin! Pro bezpečnost jsou zcela jistě nejlepší podchody nebo nadchody, nevidím důvod, proč by měl někdo tak spěchat tak, aby ostatní omezoval. Podchody jsou? Jsou! Osobně je používám - vždy! Nevidím důvod, proč zřizovat nové přechody! Jinak by to mohlo být i podle pěkně sarkastického komentáře pana Milana Miloše. P.S.: Vždy si vzpomenu na babičku, vedoucí vnoučka přes přechod se slovy "Pojď Pepíčku, jdeme a jestli nás srazí, tak ho zavřou až zčerná!"
Tak ještě by to chtělo dva další (vnitřní) přechody přes koleje, takže celkem čtyři, aby se to nemuselo obcházet ani tam, i když dlouhé soupravy tramvají na nich budou muset při zastavení stát...