Revizoři brněnského dopravního podniku absolvují školení, jehož cílem je snížit množství napadení ze strany agresivních cestujících. Každoročně lidé napadnou revizora zhruba desetkrát, loni to bylo osmkrát, přičemž čtyři museli zůstat v pracovní neschopnosti. Cílem teoretického i praktického školení je naučit revizory předcházet konfliktním situacím. Měli by také lépe včas rozpoznat potenciálního agresora, uvedl v tiskové zprávě vedoucí tarifního odboru Vít Prýgl. Počet cestujících, kteří jsou přistiženi bez jízdenky, v brněnské MHD dlouhodobě klesá.
"Nejčastěji vyjdou revizoři z fyzického konfliktu se škrábanci, pohmožděninami, vykloubenými nebo zlomenými prsty. Děláme maximum pro to, aby se nám podařilo počet napadených revizorů snížit a aby je lidé nevnímali jako někoho, kdo jim chce ublížit, ale toho, kdo jim může být nápomocen," uvedl Prýgl.
Pro dopravní podnik pracuje 44 revizorů, z toho devět žen. Podnik každoročně pořádá školení, které se zaměřuje jak na řešení konfliktů, tak na základy sebeobrany. Revizor pak lépe zastaví přicházející útok a může ochránit své zdraví i zdraví cestujících. Letos se kurz více zaměřuje na prevenci vzniku krizových situací.
"Naši pracovníci se podrobněji seznámí s tématy, jako jsou pochopení vzniku konfliktu, odhad psychiky útočníka, čtení situace a její uklidnění s ohledem na ostatní cestující. Část bude také věnována spolupráci v týmu, aby spolu revizoři navzájem nebo s řidiči dokázali v potřebnou chvíli efektivně komunikovat," popsal Prýgl.
Odhadnout potenciál útočníka není podle psychologů jednoduché. Velmi často jde o lidi pod vlivem drog či alkoholu, ale někteří lidé také zpanikaří, jsou zaskočení a zaútočí. Často je spouštěčem agresivního chování i aktuální osobní problém, což je dost těžké dopředu odhalit. I v tom má nové školení pomoci, dodal Prýgl.
Revizoři nemají na starosti pouze kontrolu jízdenek, ale část z nich působí i jako preventisté, kteří jsou cestujícím nápomocni a v případě potřeby se snaží předcházet vznikajícím konfliktům. Pomáhají také jako informátoři při výlukách či změnách v provozu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.