úterý 31. března 2020 Kvido

Dálnice D43 má vést přes Brno, říká krajská studie. V Bystrci by navazovala na Hitlerův ambiciózní projekt

Dálnice či silnice 43, která má vést od dálnice D1 na sever k Moravské Třebové, má vést přes Brno ve stopě tzv. Hitlerovy dálnice. Vyplývá to z nové územní studie, kterou si nechal vypracovat Jihomoravský kraj jako podklad pro aktualizaci zásad územního rozvoje. Náměstek hejtmana Martin Maleček (Starostové pro jižní Moravu) uvedl, že ideálně by chtěl aktualizaci stihnout do podzimu roku 2020, kdy se konají krajské volby.

Územní studie odpovídala na otázku, kudy vést dosud neukotvené dopravní tahy v Brně a v okolí, které zůstaly v zásadách územního rozvoje schválených v roce 2016 ve více variantách a pouze v územních rezervách. Klíčové je právě vedení D43, která je předmětem dlouhodobého a ostrého sporu mezi příznivci dvou variant.

Navázání na protektorátní dálnici

Studie navrhuje vést dálnici Brnem v tzv. bystrcké variantě. Částečně vede po silnici Stará dálnice, kolem Brněnské přehrady a dále na sever okolo Rozdrojovic a Jinačovic, Kuřimi a i dále má vést mezi Drásovem a Malhostovicemi a přes údolí potoka Lubě. Mimo hru se tak ocitla varianta vedoucí Boskovickou brázdou západně od Brna, která byla obchvatem města.

Brněnská ulice - silnice Stará dálnice je pozůstatkem projektu z dob Protektorátu Čechy a Morava. Šlo o tzv. Exteritoriální dálnici Vídeň–Vratislav, kterou měl Hitler ambici postavit mezi lety 1939 a 1940. Stavbu financovala Třetí říše, Protektorát Němcům poskytl všechny pozemky zdarma. Kvůli vojenským neúspěchům se však stavba zbrzdila a následně v roce 1942 zrušila úplně. Pozůstatkem projektu je v Brně hotová část dálnice, která slouží jako silnice III. třídy dodnes. V okolí Brna pak lze najít různá torza stavby, jako například základy mostních konstrukcí či už hotové dálniční mosty (Jevíčko).

Dálnice? Čtyřproudá silnice první třídy by měla stačit, říká starší studie

Zda nakonec bude D43 přes Brno dálnicí či jen silnicí, není zatím zřejmé. Studie z roku 2016 říká, že vést územím dálnici přináší určité výhody, avšak také řadu negativ, a to právě v nejproblémovějším území od Kuřimi k D1. „Studie proto doporučuje, aby se další přípravné práce zabývaly i otázkou zvážení jiných kategorií, než je komunikace dálničního typu. Studie prokázala, že stavba kapacitní silnice první třídy, rozumějme pozemní komunikaci s mimoúrovňovými křižovatkami, omezeným přístupem a proměnným, převážně čtyřpruhovým šířkovým uspořádáním, v některých úsecích místo plnohodnotné dálnice, by umožnila zabezpečit lépe obsluhu území," uvedl již dříve mluvčí ŘSD Jan Studecký. K podobnému výsledku dospěli i projektanti krajské studie.

Studie také doporučila nestavět jihozápadní tangentu, což měla být spojnice D1 a D52. Dále doporučila jižní obchvat Kuřimi a jižní obchvat Rosic. Na jihovýchodě Brna se doporučuje úprava dálnice D1 mezi Slatinou a Holubicemi, aby jiná skladba mimoúrovňových křižovatek více vyhovovala dopravním potřebám. Obchvat Slatiny by měl vést také dál od zástavby a blíže D1, než se dosud plánuje.

Celkem projektanti řešili 15 různých variant a kombinací a posuzovali předpokládaný stav dopravy k roku 2020 a k roku 2035.

Štítky d43, stará dálnice, studie

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.