Co udělat, aby se žáci ještě lépe učili? Jak vést výuku, aby se z dětí stávali přemýšliví čtenáři i jak si mohou jednotliví členové pedagogického sboru pomoci ke zlepšení výuky vzájemně? Na tyto otázky budou nacházet odpověď učitelé z celé republiky na 3. ročníku Letní školy čtenářství v Brně.
Letní škola pořádaná týmem zaměřeným na rozvoj čtenářství projektu Pomáháme školám k úspěchu začala tuto v neděli. Dvaceti programových bloků se během šesti dnů zúčastní 120 pedagogů z více než 45 základních škol z celé ČR. Dílny povede 26 lektorů, z nichž převážná většina jsou učitelé a ředitelé z praxe, které doplňují dva vysokoškolští pedagogové a 4 odborní lektoři, kteří nejsou aktivními učiteli.
Mottem letošní Letní školy je výrok novozélandského pedagoga J. Hattieho: “každý žák má nárok na vynikajícího učitele, a to ne náhodou, ale cíleně“. Během jednotlivých dílen budou účastníci odhalovat literární prostor, snažit se propojovat čtenářské a oborové cíle a na nově zapojené pedagogy čekají náměty a praktické ukázky, jak začít pracovat se čtenářským kontinuem.
„Letní škola má všem účastníkům pomoci zlepšit porozumění tomu, co je čtení a čtenářství a jak je vyučovat. S rozvojem čtenářské gramotnosti se děti pravidelně zlepšují také v jiných předmětech. Vědí, jak se zachovat, když nějakému textu nerozumějí,“ říká programová ředitelka projektu Pomáháme školám k úspěchu Hana Košťálová a doplňuje, že právě to je cesta, jak se výuka může stát efektivnější pro každého žáka.
Všestranné zaměření setkání učitelů základních škol bude rozděleno do několika bloků. Například v úterý si učitelé vyzkouší čtení schematických zobrazení v přírodních vědách. Budou se, prostřednictvím rozboru studentských prací, věnovat otázce „Komu patří Krym?“, kterou rozeberou z pohledu různých aktérů.
Na pedagogy - začátečníky bude zaměřen blok s názvem Začátky práce s čtenářským kontinuem, které popisuje vývoj dítěte od začínajícího čtenáře až k samostatnému přemýšlivému čtenáři. Ve středu se učitelé budou věnovat sdílení lekcí a kolegiální spolupráci, která je pro rozvoj výuky každého pedagoga velmi cenným nástrojem. Dává jim příležitost inspirovat se navzájem a získat zpětnou vazbu od kolegů.
Program každého dne zahájí společné ranní čtení a následovat budou pracovní dílny. „Ukážeme si třeba, jak může vypadat rozhovor nad výkony žáků a nad lekcí, při které výkony vznikly, aby se odhalily tzv. osobní teorie učitelů účastnících se rozhovoru. A sami si to pak vyzkoušíme při lekcích kolegů i svých vlastních,“ dává příklad Hana Košťálová a dodává, že do další praxe by si z takové dílny učitelé měli odnést poznání, že učitelská rozhodnutí jsou ovlivněna přesvědčeními a osobními teoriemi o tom, co jak při výuce a učení funguje.
V rámci letní školy čtenářství i letos proběhne také setkání vedoucích pracovníků 11 čtenářských škol zapojených do projektu Pomáháme školám k úspěchu, kde zúčastnění zhodnotí dosavadní práci a připraví plány i konkrétní cíle pro další rok.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.