Počasí dnes2 °C, zítra4 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Jak učit děti číst? V Brně začala unikátní Letní škola čtenářství pro učitele

Co udělat, aby se žáci ještě lépe učili? Jak vést výuku, aby se z dětí stávali přemýšliví čtenáři i jak si mohou jednotliví členové pedagogického sboru pomoci ke zlepšení výuky vzájemně? Na tyto otázky budou nacházet odpověď učitelé z celé republiky na 3. ročníku Letní školy čtenářství v Brně.

Letní škola pořádaná týmem zaměřeným na rozvoj čtenářství projektu Pomáháme školám k úspěchu začala tuto v neděli. Dvaceti programových bloků se během šesti dnů zúčastní 120 pedagogů z více než 45 základních škol z celé ČR. Dílny povede 26 lektorů, z nichž převážná většina jsou učitelé a ředitelé z praxe, které doplňují dva vysokoškolští pedagogové a 4 odborní lektoři, kteří nejsou aktivními učiteli.

Každý žák má nárok na vynikajícího učitele

Mottem letošní Letní školy je výrok novozélandského pedagoga J. Hattieho: “každý žák má nárok na vynikajícího učitele, a to ne náhodou, ale cíleně“. Během jednotlivých dílen budou účastníci odhalovat literární prostor, snažit se propojovat čtenářské a oborové cíle a na nově zapojené pedagogy čekají náměty a praktické ukázky, jak začít pracovat se čtenářským kontinuem.

„Letní škola má všem účastníkům pomoci zlepšit porozumění tomu, co je čtení a čtenářství a jak je vyučovat. S rozvojem čtenářské gramotnosti se děti pravidelně zlepšují také v jiných předmětech. Vědí, jak se zachovat, když nějakému textu nerozumějí,“ říká programová ředitelka projektu Pomáháme školám k úspěchu Hana Košťálová a doplňuje, že právě to je cesta, jak se výuka může stát efektivnější pro každého žáka.

Řada tematických bloků

Všestranné zaměření setkání učitelů základních škol bude rozděleno do několika bloků. Například v úterý si učitelé vyzkouší  čtení schematických zobrazení v přírodních vědách. Budou se, prostřednictvím rozboru studentských prací, věnovat otázce „Komu patří Krym?“, kterou rozeberou z pohledu různých aktérů.

Na pedagogy - začátečníky bude zaměřen blok s názvem Začátky práce s čtenářským kontinuem, které popisuje vývoj dítěte od začínajícího čtenáře až k samostatnému přemýšlivému čtenáři. Ve středu se učitelé budou věnovat sdílení lekcí a kolegiální spolupráci, která je pro rozvoj výuky každého pedagoga velmi cenným nástrojem. Dává jim příležitost inspirovat se navzájem a získat zpětnou vazbu od kolegů.

Program každého dne zahájí společné ranní čtení a následovat budou pracovní dílny. „Ukážeme si třeba, jak může vypadat rozhovor nad výkony žáků a nad lekcí, při které výkony vznikly, aby se odhalily tzv. osobní teorie učitelů účastnících se rozhovoru. A sami si to pak vyzkoušíme při lekcích kolegů i svých vlastních,“ dává příklad Hana Košťálová a dodává, že do další praxe by si z takové dílny učitelé měli odnést poznání, že učitelská rozhodnutí jsou ovlivněna přesvědčeními a osobními teoriemi o tom, co jak při výuce a učení funguje.

V rámci letní školy čtenářství i letos proběhne také setkání vedoucích pracovníků 11 čtenářských škol zapojených do projektu Pomáháme školám k úspěchu, kde zúčastnění zhodnotí dosavadní práci a připraví plány i konkrétní cíle pro další rok.

Autoři | Foto pixabay.com, Letní škola čtenářství

Štítky Letní škola čtenářství, čtení, děti, učitelé, učitelky, Brno, projekt, dílna, Česko, Krym

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Jak učit děti číst? V Brně začala unikátní Letní škola čtenářství pro učitele  |  Společnost  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.