Radní města zneužívají podle opoziční ČSSD svoji pravomoc v otázce modernizace železničního uzlu, protože připravují studie, i když nemohou. Brněnští zastupitelé totiž schválili posunutí termínu konání referenda o poloze nádraží na podzim 2016, čímž fakticky zmrazili možnost činit do doby jeho konání jakékoliv další kroky, řekl dnes právník Zdeněk Koudelka.
Radní podle něj přesto připravují studie v souvislosti s nádražím, což odporuje jejich rozhodnutí. Tím by se radní mohli vystavit žalobě nebo trestnímu stíhání. Pokud totiž schválí vypracování studií a bude je platit město, ČSSD bude požadovat zákonnou nápravu a úhradu po radních. Náměstek primátora Martin Ander řekl, že město nečiní žádné protizákonné kroky.
Bývalé vedení radnice ČSSD a ODS bylo proti posunutí termínu referenda, které vyvolali aktivisté. Někteří zástupci obou stran se kvůli tomu obrátili na Krajský soud v Brně a Ústavní soud, kde požadují zrušení rozhodnutí o posunu. Podle sociálních a občanských demokratů se mělo referendum konat do 90 dnů od jeho schválení, což by bylo počátkem letošního roku. Vedení města si však za termínem za dva roky stojí.
"Většina zastupitelů odsunutím referenda vyřadila jakákoliv rozhodnutí na dva roky, a proto je paradox, že se radní tímto rozhodnutím necítí být vázaní," zdůraznil Koudelka.
Ander s tím ale nesouhlasí. "Zákon zakazuje do doby referenda rozhodnout, ale neříká, že musíme sedět a čekat se založenýma rukama," zdůraznil Ander. "Když město vyhlásilo referendum, je naopak povinné předložit občanům veškeré dostupné informace. V tomto nemůže zákon městu bránit a žádné jiné kroky neplánujeme," sdělil náměstek s tím, že za posledních dvacet let se peníze investovaly převážně do studií pro odsunuté nádraží. Proto chce město vypracovat studie i pro polohu pod Petrovem. "Je potřeba lidem poskytnout srovnatelné podklady pro obě varianty," dodal Ander.
Nové nádraží může oproti nynějšímu místu vzniknout o 800 metrů dál u řeky, druhou možností je jeho výstavba pod Petrovem, přičemž by současné nádraží bylo jednou z částí nového objektu. Dřívější koalice se přikláněla k odsunuté variantě, proti které stáli například zelení. Právě ti jsou nyní v koalici s hnutím ANO, Žít Brno a KDU-ČSL.
Otázka polohy nového nádraží se v Brně řeší téměř sto let. Obě varianty by měly stát okolo 20 miliard korun. O vhodnější variantě má napovědět studie proveditelnosti, kterou zpracovává Správa železniční dopravy cesty (SŽDC). Hotová bude v roce 2016. Podle nynější koalice tak referendum na studii proveditelnosti naváže. SŽDC však upozorňuje, že v případě jakéhokoliv prodlužování by se mohlo role jihomoravské železniční metropole chopit jiné město, například Břeclav.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.