Moravské galerii v Brně se podařilo přilákat na sobotní zahájení výstavy Kmeny 90 tolik lidí, že se odpoledne před Uměleckoprůmyslovým muzeem tvořila padesátimetrová fronta. Start projektu věnovaného alternativním společenstvím 90. let minulého století spojila galerie s pouliční párty, kterou nezastavila ani silná průtrž mračen. Husova ulice byla kvůli akci uzavřená pro auta i tramvaje.
Výstava Kmeny 90 navazuje na stejnojmennou knihu, oproti ní však více pracuje s emocemi a fyzickým zážitkem. Výstavní síně zaplnily kultovní předměty a dokumenty připomínající například komunity anarchistů, metalistů, rapperů, skinheadů, punkerů a squatterů.
Návštěvníci najdou v muzeu třeba bundy s nášivkami a cvočky, kolečkové brusle, graffiti, hudební nástroje, dobovou výpočetní techniku, množství různých tiskovin a fotek. Zájemci vyzkoušejí dobové herní automaty. „Myslím, že se podařilo shromáždit předměty, které reflektují 90. léta," řekl při zahájení kurátor Vladimir 518.
Největším exponátem je slavný růžový tank Davida Černého, instalovaný před kostel na Komenského náměstí. Už od čtvrtka poutá velkou pozornost lidí, někdy však jsou reakce i negativní. Tak vyvolává emoce, připustil ředitel galerie Jan Press.
S dočasným umístěním tanku zprvu nesouhlasili památkáři. Podle náměstka primátora Matěje Hollana (Žít Brno) jim vadilo, že ničí pohledovou osu Husovy ulice a nehodí se k urbanismu 19. století na brněnském okruhu. Nakonec se však převoz tanku z vojenského muzea v Lešanech na Benešovsku podařilo prosadit.
Expozice se věnuje také širším politickým, ekonomickým a kulturním souvislostem 90. let. Její součástí jsou interaktivní objekty Kryštofa Kintery nebo díla Jiřího Davida. Záběry rvaček připomínají, že soužití různých alternativních společenství nebylo v 90. letech vždy harmonické.
Estetika subkultur je po celé 20. století silným zdrojem inspirace pro vizuální umění a design, což platí i pro 90. léta. Bez znalosti subkulturního pozadí se současné umění a design stává téměř nepochopitelným, míní kurátor Vladimir 518. „Výstava ukazuje, co ze subkulturního dění 'devadesátek' ovlivnilo několik generací současných tvůrců. Mnozí z nich navíc různými tehdejšími 'kmeny' nejen prošli, ale také se výrazně podíleli na jejich aktivitách a estetice," uvedl Vladimir 518.
Velmi výživný rozhovor s kurátorem nejen o výstavě, ale o projektu kmeny jako takovém, si můžete poslechnout na podcastu pořadu Burning Down The House na Radiu R.
Zdroj: ČTK
Foto: Tomáš Hrivňák
Neděle, 14. května 2017, 15:46
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.