Počasí dnes2 °C, zítra4 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Vyplatí se čekání?

PR článek

Brněnští diváci se po 53 letech dočkají Godota. Činohra Národního divadla Brno uvádí absurdní tragikomedii v téměř ryze mužském inscenačním týmu. Výjimku tvoří kostýmní výtvarnice Katarína Hollá.

Vladimír a Estragon – dva tuláci a klauni, kteří sedí pod stromem a čekají na příchod někoho jménem Godot. Jméno příchozího je ovšem to jediné, co vědí s jistotou. Neví ani, zda čekají na správném místě, ve správný den či čas. Jejich dialogy, založené na zdánlivě nesmyslných větách a nic neříkajících klišé, se postupně proměňují ve svědectví o absurditě lidské existence. Čekání se tak stává metaforou hledání jakékoliv naděje a nemožnosti vystoupit z kolotoče vlastní bezvýznamnosti. Oba hlavní hrdinové už svými jmény – Vladimír neboli Vládce všehomíra a Estragon neboli Pelyněk – předznamenávají styl hry, v němž se mísí jemná ironie s krutostí, dětská hravost s nejnižšími pudy.

Irský dramatik a nositel Nobelovy ceny za literaturu Samuel Beckett (1906–1989) se díky tomuto textu stal předním představitelem absurdního dramatu. V Čekání na Godota (1949) bravurně odhaluje obnaženost světa po 2. světové válce, ve kterém se jazyk stává svědkem činů, pro něž se těžko hledají slova. I přes intelektuální koncept s množstvím paradoxů je Čekání na Godota naplněné situační komikou i svérázným smyslem pro humor, a tím vytváří svět nový – absurdní, ale uvěřitelný a velmi lidský. 

Nejslavnější absurdní tragikomedii, v níž se nic umí proměnit v nekonečno, břitký humor v poezii a čekání v cestu po méně viditelných krajinách lidské existence, bude režírovat Michal Vajdička. „Musím si vymyslet nějakou velmi konkrétní dějovou a situační konstrukci, k níž mě vedou impulzy v textu, ale divákovi ji vysvětlovat nebudu, divák ji přirozeně sám pozná z jednání postav. Divák nepotřebuje naplno slyšet, proč se Vladimír s Estragonem ocitli tam, kde se ocitli, jak jsou tam dlouho, proč mají tak pohnutý vztah mezi sebou a podobně. My to divákům zahrajeme velmi přesně, ale protože to nedovyslovíme, budou si moci vložit za jednání a slova vlastní příběh. Nemusí dekódovat ten náš. Ostatně i Samuel Beckett by nám nejspíš řekl, že tam není vůbec žádný příběh a že máme prostě zahrát to, co v té hře píše, což my – po svém – děláme,“ vysvětluje Vajdička, proč jej baví absurdní text. 

Režisér si zvolil pro nové nastudování překlad Patrika Ouředníka. Do pozice scénografa přizval svého krajana Pavola Andraška. Společně se jim podařilo navrhnout magický zacyklené a nekonečný prostor, kde nic není navíc. Téměř ryze mužský inscenační tým korunuje talentovaná a oceňované Katarína Hollá, držitelka Českého lva za kostýmy ve filmu Hořící keř. 

„Čekání na Godota je fascinující i tím, že Samuel Beckett odmítl dát návod nebo vysvětlit "oficiální" interpretaci - režisér Vajdička si vytvořil svou vlastní a spolu s herci se stal výrazným spoluautorem inscenace. Zatímco text v náznacích pojednává o lidské směšnosti a skrze rozpad jazyka i osamělosti, pod textem probublává mnohem konkrétnější Vajdičkovo čtení textu, které je ještě palčivější." Říká k inscenaci její dramaturg Jaroslav Jurečka.

Na jevišti se sejdou čtyři velké herecké osobnosti Mahenovy činohry. Petr Kubes a Michal Bumbálek tvoří dvojici tuláků a čekatelů na onoho Godota. Tomáš Šulaj v roli Pozza, nadutého a do sebe zahleděného pána, tyranizuje svého sluhu Luckyho, Vojtu Blahutu. „Teď mám pocit mnohem větší svobody, protože si vzájemně věříme – je to pro mě důležité, protože když vím, že si nebudou brát moje připomínky osobně, můžu se vydat do mnohem hlubších procesů. Můžu mnohem více trvat na důslednosti, než tehdy. Vím, že se kluci nenaštvou, když je budu vracet pořád dokola, dokud to neřeknou správně – a i kdyby se naštvali, že neprásknou dveřmi a nesloží role. Náš vztah se posunul a myslím, že si to užíváme mnohem více než při naší první spolupráci,“ pochvaluje si režisér spolupráci s herci.

Čekání na Godota

Hrajeme v Mahenově divadle:
23. 2. 2023 v 10 hodin – veřejná generálka
24. 2. 2023 v 19 hodin – premiéra
25. 2. 2023 v 19 hodin
4. 3. 2023 v 17 hodin
29. 3. 2023 v 19 hodin
14. 4. 2023 v 19 hodin
informace na stránkách divadla

Inscenační tým

Autor Samuel Beckett
Režie Michal Vajdička
Překlad Patrik Ouředník
Dramaturgie Jaroslav Jurečka
Scéna Pavol Andraško
Kostýmy Katarína Hollá

Obsazení

Vladimír Petr Kubes
Estragon Michal Bumbálek
Pozzo Tomáš Šulaj
Lucky Vojtěch Blahuta
Chlapec Antony Rossi, Adam Škvařil

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Tisková zpráva | Foto  Bára Bachanová

Štítky Brno, Představení, ND, Program

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Vyplatí se čekání?  |  Kultura  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.