Už 11. listopadu 2022 uvede brněnské Divadlo Husa na provázku napjatě očekávanou premiéru své autorské inscenace Vykouření na motivy bouřlivé společenské debaty, která se v roce 2018 strhla v souvislosti s pohostinským uvedením kusů Olivera Frljiće na provázkovském jevišti. Právě to chce nová inscenace, na níž se v režii Jiřího Havelky výrazně podíleli téměř všichni členové hereckého souboru, nyní vyčistit od nánosů minulých konfliktů a pomyslně ho vykouřit silou divadelního humoru a empatie.
„Celá kauza, která přinesla nejen vyhrocené debaty, ale také vpád výtržníků na naše jeviště a čtyřletou soudní při, ukončenou teprve minulý měsíc Ústavním soudem, vyrostla kolem jedné jediné fotografie a videa, na němž v hostující zahraniční inscenaci symbolická postava Ježíše znásilňuje symbolickou postavu Muslimky. Při pohledu na tehdejší dění, jehož následky na Provázku pociťujeme dodnes, nás proto s režisérem Jiřím Havelkou a s kolegy z hereckého souboru zaujalo, jak rychle a na základě jak kusých zpráv vytržených z kontextu se v době zahlcené informacemi vlastně necháváme strhnout k tomu, abychom se dopouštěli rychlých soudů a radikálních činů. Co nás k tomu vlastně vede? Jak zneužitelnými se tím stáváme? A lze jednou vytvořený názor ještě vůbec změnit – třeba skrze práci s kontextem během večera stráveného v divadle?“ ptá se dramaturg inscenace a umělecký šéf divadla Martin Sládeček.
„Já jsem viděl jen jedno z těch dvou ´inkriminovaných´ Frljićových představení, ale i tak mě ta bouřlivá reakce tehdy zasáhla, přišlo mi to výsostně absurdní, i když ve své podstatě vcelku banální pozdvižení. Když jsme pak začali shromažďovat materiál, četli ty stovky článků a komentářů, viděli a slyšeli desítky reportáží a interview, a hlavně se probírali detailně zpracovanými soudními rozsudky, najednou se to nedalo spláchnout jen jako ´pseudokauza´, naopak, takových momentů, kde se propojí divadlo, teorie umění, justice, politika, náboženství a na všech těch stranách manipulace, radikalita i bolest, není mnoho,“ popisuje režisér Jiří Havelka, který se do Brna vrací po své úspěšné inscenaci Gadžové jdou do nebe z roku 2020.
I když se ve Vykouření divadelníci obracejí ke konkrétnímu dění, v němž svou roli sehrála řada veřejně známých osobností a které se dotklo i divadla samotného, inscenace je podle tvůrců určena všem, ať už mají na tuto kauzu názor, nebo ji ani nezaznamenali. „Od začátku panovala v tvůrčím týmu shoda na tom, že nechceme, aby se inscenace stala divadelním vyřizováním si účtů – s kýmkoli nebo s čímkoli. Kauzu, která je s provázkovským jevištěm spojována, jsme chtěli vrátit zpět do divadla a nahlédnout pod její povrch divadelními prostředky, jež jsou nám vlastní. Zároveň nám velmi záleželo na tom, aby výsledný tvar dokázal veškeré tehdejší dění v jeho konkrétnosti nejen pohltit a přerůst, ale oslovit i ty diváky, kteří o něm nikdy neslyšeli. Vedle obecnějších témat budování identity a společenských či osobních hranic jsme se přitom stále častěji dotýkali i divadla samotného, jeho principů, prostředků a moci,” přibližuje Sládeček.
„Na každé takzvané kauze, na všem takzvaně kontroverzním, má člověk tendenci se vymezovat, nacházet vlastní pozici v opozici, hledat svou hodnotu na příslušnosti k nějaké názorové skupině. Divadlo má tu výhodu, že může pojmout tolik názorů a tolik estetických i ideologických výkladů, kolik je diváků ten večer v sále. A pořád je to jen divadlo,“ uzavírá Havelka.
Vzhledem k tomu, že se Vykouření týká výlučně provázkovského jeviště, nepočítají zatím tvůrci se zájezdy mimo domovskou scénu, a inscenace tak bude k vidění pouze v Brně. Premiéra i první repríza Vykouření, které je na Provázku zároveň prvním kusem sezony Čas srdce, jsou již vyprodány. Nejbližší reprízy Vykouření proběhnou 7. a 10. prosince 2022.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.