V repertoáru NdB se hry Václava Havla neuváděly často, což bylo způsobeno dlouhým obdobím, kdy byl vykázán nejen z jevišť, ale i z celé české kultury. V Mahenově divadle se v roce 1964 nejprve inscenovala Zahradní slavnost a po šestadvaceti letech Asanace. Aktovka Rodinný večer přenesla Havlovu intimněji laděnou dramatiku do divadla Reduta, kde nyní připravujeme Ztíženou možnost soustředění.
Komedie Václava Havla (1936–2011) vznikla v roce 1968 pro Divadlo Na zábradlí. Přestože pracuje se soudobou novinkou – inteligentním počítačem, a i proto ironizuje pseudovědeckost, ústředním tématem je stav člověka, který mechanickým opakováním téhož a soustavným odmítáním dořešit problém ztrácí přehled nejen o místě a čase, ba hůř, přivádí své bytí do veskrze zbabělé podoby.
Eduard Huml je vědec. Jako sociolog se snaží definovat myšlenky, týkající se postojů člověka ke štěstí a životním hodnotám. Své teze, podložené teoretickými úvahami, pravidelně diktuje mladé stenografce Blance, která ho fyzicky přitahuje. Doktor Huml je však ženatý, dokonce má milenku, což je momentálně jeden z problémů, který ho pronásleduje. Atraktivní Renata i manželka Vlasta o sobě navzájem vědí, a nutí Eduarda ukončit nefungující vztah. Který z nich to ale je? Doktor Huml je shodou náhod jedním z účastníků výzkumu doktorky Balcárkové, která má prostřednictvím počítače zvaného Puzuk zjistit vše, co se týká lidské individuality, aby poté mohla dojít k obecnějším závěrům. Za tím účelem se tým odborníků pravidelně setkává v domácnosti Humlových, kde pokaždé dochází ke zhroucení velmi citlivého přístroje. Výzkumníci nechápou proč. Reaguje snad na osobní problémy pokryteckého sociologa? Nezačal se do zkoumaného muže vciťovat? Je doktor Huml člověk, nebo stroj?
„Je-li určitá potřeba člověka uspokojena – vlastně tím zaniká – tečka. Člověk ale potřebuje tak říkajíc stále něco potřebovat – neboť hnací silou jeho života není stav uspokojení všech potřeb – ale proces jejich neustálého uspokojování – jako úsilí o jejich uspokojení – tečka.“ Huml
Havel svůj text chápe v hlubší myšlenkové koncepci a konstatuje, že: „Tématem hry má být rozklad identity jako základní problém moderního člověka – jak se jeví na pozadí vztahu, který má tento člověk ke světu.“ Svůj text sám analyzuje v podrobném komentáři ke hře Eduard, verzi, která předcházela pozdější Ztížené možnosti soustředění. Eduard Huml jakožto hlavní postava neobyčejně chytrého a vtipného dramatického textu mimo jiné přispěla v roce 1966 k Havlovu úspěšnému zakončení dálkového studia dramaturgie na DAMU. Herci se v režii Martina Glasera tentokrát ocitnou nejen v důmyslně komponované situační hře, ale i v neobyčejně svižném rytmu!
Premiéra 11. února 2022 v divadle Reduta, reprízy: 12. / 18. / 26. února.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.