Dům umění města Brna hostí od začátku prosince putovní výstavu o feministické avantgardě ze 70. let. Výstava prezentuje díla ze soukromé vídeňské sbírky SAMMLUNG VERBUND a evropskými městy putuje od roku 2014. Brněnský Dům umění bude jejím dalším útočištěm až do 24. února. Pak se výstava stěhuje do New Yorku, Barcelony a Berlína.
Ženy, které si v patriarchálním světě vzaly zpět, co jim patří, tedy vlastní tělo a duši, podívaly se na sebe vlastníma očima a vytvořily svůj vlastní umělecký obraz – i tak by bylo možné charakterizovat novou generaci umělkyň, které v Evropě, Severní a Jižní Americe i v Asii vstoupily na výtvarnou scénu počátkem sedmdesátých let.
„Naše výstava chce přepsat dějiny umění tak, aby v nich feministická avantgarda 70. let získala důstojné a významné místo, které jí náleží,“ uvedla kurátorka rakouské sbírky Gabriele Schor.
Na výstavě se představuje šedesát dva umělkyň, včetně slavných jmen, jako jsou Cindy Sherman, VALIE EXPORT, ORLAN či Ana Mendieta. Na pozadí revolučního kvasu roku 1968, v souladu s emancipačním hnutím a pod heslem „Osobní je politické“ začaly umělecky zkoumat roli ženy ve společenské, kulturní a intimní sféře. K novému zobrazení využívaly i nová média, tedy performance, happeningy, body art, video, instalaci, fotografii nebo film. Umělkyně také často pracovaly s vlastním tělem jako „projekčním plátnem“ pro nejrůznější stereotypy a klišé.
„Poměrně kontroverzní téma genderově orientovaného myšlení se u nás etablovalo až v polovině 90. let, přesto je v kontextu českého výtvarného umění 70. let feminismus latentně přítomen a výstava se může stát cenným impulsem pro zkoumání této oblasti,“ zdůraznila význam projektu Terezie Petišková, ředitelka Domu umění.
V expozici rozčleněné do pěti tematických okruhů – redukování ženy na matku, manželku a hospodyni; hraní rolí jako parodie a přetvářka; vizualizace pocitu uvěznění a osvobození se; ženská sexualita versus objektivizace; diktát krásy – návštěvníci uvidí více než dvě stě uměleckých děl, která dodnes neztratila nic ze své provokativnosti a radikálnosti, ale současně jsou poetická a často pojatá s humorem, nadhledem a sebeironií.
Souběžně s výstavou Feministická avantgarda 70. let, která bude pokračovat do Barcelony, New Yorku a Berlína, se v Galerii Jaroslava Krále uskuteční komorní výstava dosud neznámých seriálních malířských kompozic brněnského grafického designéra a avantgardního fotografa Huga Táborského.
Více informací o obou výstavách lze najít na webových stránkách.