Obě varianty stavby nového brněnského železničního nádraží vyjdou na zhruba stejné peníze. Odborníci odhadli, že obě by stály 20 miliard korun. V částce nejsou započtené náklady na zapojení nádraží na síť vysokorychlostních tratí. Závěry studie, kterou si nechal vypracovat stát, dnes prezentovali zástupci města a občanské koalice Nádraží v centru.
Město dlouhodobě prosazuje variantu v odsunuté poloze u Svratky, aktivisté chtějí, aby nádraží zůstalo v centru. Stát bude vybírat z obou variant. Podle náměstka brněnského primátora Roberta Kotziana (ODS) stát začal zadávat zpracování studie proveditelnosti. Po jejím dokončení bude zpracován investiční záměr projektu, jehož schválení ministerstvem dopravy bude znamenat faktické rozhodnutí státu o variantě projektu.
Podle Kotziana by stát měl rozhodnout příští rok. "Budu podporovat variantu, kterou si stát vybere a zaplatí," zopakoval dnes Kotzian.
O přesunu nádraží se v Brně začalo mluvit už před druhou světovou válkou, současná diskuse začala na počátku tisíciletí. Pokud by nádraží mělo stát zhruba 800 metrů jižně od současného, mohlo by se začít stavět už v roce 2018, varianta pod Petrovem přichází v úvahu vzhledem k menší rozpracovanosti až o několik let později.
Varianta pod Petrovem, kterou prosazuje Občanská koalice Nádraží v centru, přináší podle města několik problémů. Například to, že v územním plánu je zanesena pouze varianta odsunutého nádraží. Nádraží pod Petrovem by omezilo bydlení v Jižním centru, bylo by nutné překládat inženýrské sítě, musel by se posoudit vliv projektu na dopravní a technickou infrastrukturu města. Součástí projektu je i nutnost budovat tunely pod historickým jádrem města.
V souvislosti s polohou brněnského nádraží vznikla iniciativa občanské aliance Referendum 2014, která se snaží o vypsání referenda o poloze nádraží v termínu podzimních komunálních voleb. Aktivisté odmítají jak variantu u řeky, tak polohu pod Petrovem. Podle nich je nutné začít celý projekt zcela od nuly.
S tím nesouhlasí radnice, ani aktivisté z občanské koalice Nádraží v centru. Její mluvčí Matěj Hollan dnes uvedl, že na současných variantách se pracuje dlouho. "Přicházet s tím, že je všechno špatně, znamená, že by nádraží nebylo nikdy," uvedl Hollan. Podle Kotziana jsou technicky možné dvě varianty, jiná neexistuje. Referendum by způsobilo časové problémy. "Nepříjemné to je, ale fatálním problémem referendum není," dodal Kotzian.
Zdroj ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.