sobota 18. září 2021 Kryštof

Stavba na trati Brno – Zastávka u Brna se zatím odkládá

Termín, kdy se začne s elektrifikací a zdvoukolejněním tratě Brno - Zastávka u Brna za více než čtyři miliardy korun, je stále nejasný. A to i přesto, že Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) se již dohodla s obcí Tetčice, která se bránila protihlukovým stěnám.

Proti samotné stavbě je však stále občanské sdružení Voda z Tetčic. SŽDC momentálně přepracovává na pokyn Krajského soudu v Brně podklady k vydání územního rozhodnutí. Tetčice a Voda z Tetčic podaly žaloby, které Krajský soud uznal jako oprávněné.

„Obec nechce protihlukové stěny, které nařídila krajská hygienická stanice. SŽDC mnohokrát jednala s členy zastupitelstva a řešení skýtá realizace stěn nového typu, které jsou asi 75 centimetrů vysoké a necloní okolí. Zastupitelstvo i obyvatelé dotčené ulice jsou jim nakloněni,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

SŽDC tak chce znovu co nejrychleji dodat přepracované podklady rosickému stavebnímu úřadu, který může vydat územní rozhodnutí k modernizaci dvacetikilometrového úseku.

Problémem tak patrně zůstává pouze občanské sdružení, které nechce stavbu vůbec připustit. Podle námitek Josefa Dvořáka, který za sdružení vystupuje, se počet cestujících po železnici nezvýší. Dokonce tvrdí, že České dráhy kvůli modernizaci zvyšují jízdné a cestujících naopak ubývá.

„Neposílí se stavbou naopak spíše automobilová doprava a množství spalin z výfuků?“ píše v námitkách adresovaným jihomoravskému krajskému úřadu.

Přínos pro dopravu a cestující je však podle Květoslava Havlíka, mluvčího Kordisu, organizátora integrované krajské dopravy, nesporný.

„Díky druhé koleji by se eliminovala častá zpoždění, došlo by tak k výraznému zpřesnění dopravy a lepším návaznostem. Při cestě z Brna musejí na zpožděné cestující čekat v uzlech autobusy,“ řekl Havlík.

Navíc se plánují dvě nové zastávky v Brně-Starém Lískovci a v Ostopovicích, které zrychlí cestu do centra Brna.

„Nyní můžou vlaky jezdit maximálně ve třicetiminutovém intervalu. Po modernizaci by mohly jezdit ve špičce i po 15 minutách,“ přidal Havlík další přínos. Navíc by se zvýšila traťová rychlost až na 120 kilometrů za hodinu.

Pokud SŽDC letos přece jen získá územní rozhodnutí, potrvá šest měsíců, než získá stavební povolení. Práce na modernizaci potrvají dva roky, spolufinancování z Evropské unie už však nejvýš poloviční. Kdyby se začalo stavět letos, podílela by se EU 85 procenty.

Zdroj: ČTK

Štítky železnice, stavby, SŽDC, Správa železniční a dopravní cesty, Jihomoravský kraj, Tetčice

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.