Cyklisté se letos v Brně dočkají nových cyklopatření především ve východní části města, kde vzniknou na páteřních širokých komunikacích nové vyhrazené pruhy pro jízdu na kole.
Město plánuje povolit obousměrný vjezd cyklistů i do dalších jednosměrek. Nadále však zůstane pro cyklisty zavřené historické centrum, sdělil náměstek primátora Robert Kotzian (ODS). Z rozpočtu půjde na tato opatření tři miliony korun.
Kilometr a čtvrt dlouhý pruh vznikne v ulici Novolíšeňská od Mifkovy až po Jedovnickou a 2,2 kilometru dlouhý pruh vznikne pro obyvatele Slatiny. Ti díky němu dojedou po Olomoucké od křižovatky s Řípskou až na křižovatku, kde se napojuje Ostravská. "Plánujeme je připravit do konce prvního pololetí a ve druhém udělat," poznamenal Kotzian.
U jednosměrek chce Brno co nejdříve dohnat resty z loňska. Cyklisté by se tam měli v těchto dnech dočkat průjezdu v obou směrech v následujících ulicích či jejich částech: Mlýnská, Rumiště, Gorkého, Hrnčířská a Mánesova. Vedle nich se stejné opatření týká letos 12 dalších ulic. "Záleží však na projednání na odboru dopravy, ne vždy se podaří najít bezpečné řešení," podotkl Kotzian. Jedná se například o ulice v centru, a to Veselá, Dvořákova, Za Divadlem a Radnická.
"Dále se plánují cyklotrasy na Bratislavské, Vídeňské, Lidické a části Jihlavské. Jak rychle se podaří cyklopruhy či piktogramy na vozovce udělat, záleží i na projednávání projektové dokumentace. Někde nelze plnohodnotné pruhy udělat kvůli nedostatečné šířce vozovky," vysvětlil Kotzian.
Stále se však pro cyklisty neotevře celodenně ulice Masarykova a náměstí Svobody, tedy střed města. Odbor dopravy se proto snaží vyřešit trasu po obvodu městské památkové rezervace. "Okolo zavřeného středu jsme rozmístili stojany na kola, takže to není nikam dál než tři minuty pěšky," řekl Kotzian. Zda se někdy podaří zmíněná místa otevřít pro cyklisty, záleží podle něj na politické vůli. "Musel by si to vzít někdo na odpovědnost, ale já to nebudu. Loni jsem nechal důkladně prověřit, co by takový krok obnášel, a všichni odborníci před takovým krokem varovali," prohlásil Kotzian.
S jeho nástupem na brněnskou radnici před čtyřmi lety se podařilo postupně dělat čím dál více cykloopatření, což mu přiznává i angažovaná veřejnost, například sdružení Brno na kole. "Za klíčové považuji, že jsme nastavili automatický mechanismus pro rozvoj cyklodopravy, který už není závislý na politické vůli a vzniklo i speciální pracovistě. Společně s angažovanou veřejností jsme také zavedli bodovací systém. Kdokoliv může navrhnout cykloopatření, které posoudí odborníci a přidělí mu počet bodů. A postupně se z fronty vytahují projekty s nejvyšším počtem bodů," vysvětlil Kotzian. Množství investic by podle něj mohlo být i vyšší, překážkou je však nutná administrativní příprava každého projektu.
Zdroj ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Je dobře, že přibudou další cyklopruhy a obousměrky, ale vysvětlení a obhajoba uzavřeného středu města pro kola je od pana Kotizana komická. Ráno do devíti, když jdou lidé do práce, cyklisté do města mohou. Když je přes den město prázdné, cyklistům je strážníky vyhrožováno 2000 Kč pokutou. Když se odpoledne město zase zaplní lidmi, cyklisté mají od 17h vjezd povolen. Nechápu, jak si něco takového pan náměstek může vzít na triko ;-)