Majitel společnosti Student Agency Radim Jančura by chtěl v budoucnu převést většinu páteřních autobusových linek na koleje. Zatímco v současnosti je autobusová doprava nejdůležitější součástí holdingu, postupem času by se jí měla stát železniční doprava a autobusové linky budou jezdit na trasách, kde vlaky nedávají smysl, řekl dnes Jančura.
Student Agency se také chystá účastnit tendrů jak na regionální, tak dálkovou železniční dopravu v Česku i na Slovensku. Ke konkrétním krokům se Jančura chystá ve chvíli, kdy bude jasno o sestavení nové vlády a o vizích ministerstva dopravy.
"Náklady na sedačku jsou u autobusu i u vlaku stejné. Rozdíl je ve financování. Když přijdu za bankami a budu chtít půjčit miliardu na autobusy, tak se nebudou na nic ptát a půjčí mi ji. Vědí, že jsme schopni dodržet byznys plán, který si stanovíme. Jenže u vlaků mi budou dělat problémy, protože byznys plán se může zhroutit kvůli konkurenci," řekl.
Aktuálně mu banky nechtějí půjčit na nákup vozidel pro trasu Praha - Hamburk, protože prodělává na trase Praha - Ostrava. Podle Jančury je důvodem podnákladové jízdné Českých drah. "To stejné se může stát i na trase do Hamburku. Je potřeba, aby tento případ co nejdříve vyřešil antimonopolní úřad," uvedl.
Jančura by se rád dostal na trasu mezi Prahou a Brnem, kde s autobusy právě před deseti lety začínal, poprvé vyjel 5. ledna. "Jsme připraveni na této trase provozovat vlaky kategorie EuroCity a expres bez dotací. Ale pouze sami, ne proti Českým drahám, které pobírají dotace na linku z Děčína přes Prahu do Břeclavi 625 milionů korun ročně," vysvětlil Jančura. V případě, že budou dále jezdit ČD s dotacemi, chce si počkat na tendry na dotované rychlíkové tratě.
Od možného příštího ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO) si slibuje, že ho budou zajímat úspory. Dosud ministerstvo podle Jančury úspory nezajímaly. "Je mi sympatické, že pochází z odborného prostředí a že vybudoval úspěšnou rodinnou firmu. Z toho mi vyplývá, že půjde o slušného a schopného člověka a že by řídil ministerstvo zákaznicky. Že by hleděl nejen na to, aby se stavělo, ale hlavně na to, aby stavby sloužily lidem. Tenhle přístup mi zatím u Správy železniční dopravní cesty a Ředitelství silnic a dálnic chybí," uvedl Jančura.
Než však nastane doba přesunu některých autobusových linek na železnici, hodlá nesníženým tempem rozvíjet autobusy. Přestože před deseti lety počítal s tím, že linka Praha - Brno bude jediná. "Autobusy sice nemají největší obrat z našich činností, ale stále mohou růst a jsou důležité marketingově. Navíc je zajímavé, že nám stále přibývají cestující, a to nikoliv na úkor konkurence. Snažíme se proto vyhledávat další trasy, kde můžeme úspěšně jezdit bez dotací. Děláme si průzkum mezi lidmi a funguje to. Po dvou měsících začala dokonce vydělávat i linka Brno - České Budějovice, o které lze říct, že jezdí odnikud nikam," řekl Jančura.
Kromě provozu mezinárodních linek žlutými autobusy začal Jančura v roce 2011 jezdit také ve spolupráci s Deutsche Bahn v jejich barvách na linkách z Prahy do Norimberka a do Mnichova. Čerstvě zajíždí až do Mannheimu, čímž se dostal na vnitroněmecký trh. "Kdysi jsem chtěl vstoupit do Německa sám, protože se stejnými náklady bychom mohli mít třikrát dražší jízdenky než u nás. Stačila by nám třetinová obsazenost, abychom byli na nule, u nás potřebujeme 70 procent. Ale DB si nás vybraly jako nízkonákladového dopravce a rádi s nimi spolupracujeme," řekl Jančura.
Nechystá se proniknout ani do tuzemské autobusové regionální dopravy, rád by však uspěl v budoucích tendrech na regionální vlaky.
Zdroj ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.