Letecká linka mezi Brnem a Mnichovem přepravila za první rok 11.000 cestujících. V současnosti ji využije zhruba 50 lidí denně, což jsou podle ředitele Letiště Brno Tomáše Plačka očekávaná čísla. Letadla, která mají kapacitu 37 a 49 míst, jsou vytížená nejméně z poloviny. Přesto je linka nadále ztrátová.
Linka začala fungovat přesně před rokem a měla být jednou z prvních, které Brno více propojí se světem. Letadla létají šest dní v týdnu jednou v každém směru. Brno a Jihomoravský kraj si od toho slibují větší zájem ze strany zahraničních firem, vědců a výzkumných institucí.
Podle údajů provozovatele letiště využívá 60 procent cestujících Mnichov jako přestupní uzel, odkud se létá do celého světa. "Jedná se zejména o spoje společnosti Lufthansa a jejích aliančních partnerů," řekl Plaček. Linku z Brna zajišťuje právě jeden z nich, společnost BMI regional.
Pro podporu rozvoje letecké dopravy se loni vyslovil jak Jihomoravský kraj, tak Brno. Dosud však peníze ze svých rozpočtů neuvolnily. Ty by totiž nešly přímo dopravci, ale společnosti Letiště Brno, která má letiště pronajaté od Jihomoravského kraje na 50 let od roku 2004. Kraj čekal do konce září na vyjádření Evropské komise, zda nejde o nedovolenou veřejnou podporu.
Plánoval přispět až 30 miliony korun. Otázkou je, jak se k tomu postaví nové vedení kraje, které dnes krajští zastupitelé zvolili.
Předsedou představenstva Letiště Brno je lidovec Jiří Filip, který uzavíral smlouvu s krajem, když mu šéfoval spolustraník Stanislav Juránek. V posledních letech někteří odborníci uváděli, že smlouva je pro kraj nevýhodná. Nový hejtman Bohumil Šimek (ANO) dnes v rozhovoru pro Mladou frontu Dnes uvedl, že smlouva je pro kraj zcela nevýhodná a že "jeho (Filipovo) vedení musí pochopit, že doba blahobytu skončila. Tak, jak je to nastavené, je to pro kraj nepřijatelné".
Město na letošní rok vyčlenilo v rozpočtu 15 milionů korun, avšak primátor Petr Vokřál (ANO) předpokládá, že letos už Letiště Brno peníze nedostane. "Několikrát jsme s vedením jednali. Bohužel z jejich strany nedošlo k přesné specifikaci využití podpory. Na příští rok proto počítáme s menší částkou, ovšem v případě smysluplného využití peněz jsme připraveni částku navýšit," řekl Vokřál. Filip přitom uvedl, že bez podpory kraje a města linka nemůže pokračovat.
Z Brna létají také dvě pravidelné nízkonákladové linky do Londýna a jedna do Eindhovenu. Dále z Brna létají charterové lety do turistických destinací v jižní a jihovýchodní Evropě. Ročně letiště využívá mezi 450 a 500 tisíc cestujících.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.