V Brně má od nového roku pro většinu místních podstatně zlevnit cestování městskou hromadnou dopravou. Dohodla se na tom vznikající koalice ANO, Žít Brno, Strany zelených, TOP 09 a KDU-ČSL.
Součástí koaliční smlouvy, která by měla být podepsána v pondělí, bude také několik změn v rozložení gescí. Majetek bude podle zdroje z radnice nově spravovat hnutí ANO, které ho převezme od KDU-ČSL. Lidovcům zase připadne zdravotnictví.
Roční jízdné v MHD má výrazně zlevnit. Nyní stojí 4750 korun, podle radního Marka Janíčka (ANO) by od ledna Brňané s trvalým bydlištěm ve městě nebo dlouhodobým nájmem neměli ve finále za roční jízdenku utratit víc než 3325 Kč. Tito lidé sice zaplatí za kartu při zakoupení stejně jako dosud, město jim pak ale po vyplnění formuláře a předložení zakoupené jízdenky část peněz vrátí ve formě příspěvku tak, aby je karta nevyšla na víc než uvedených 3325 Kč. Lidé, kteří podmínku trvalého pobytu neplní, nárok na slevu mít nemají. "Navíc jsme se dohodli, že děti do 10 let budou mít jízdné zdarma," řekl Janíček.
Náměstek primátora Matěj Hollan z Žít Brno, který má dosud v pravomoci zdravotnictví, bude bude mít nově na starosti dopravu od ANO. Hollan řekl, že si dává v oblasti dopravy velké cíle. Novému partnerovi z TOP 09, který rozšířil bývalou čtyřkoalici, připadne oblast smart cities a informatika.
V MHD bude většina lidí platit od ledna méně a děti do 10 let nic. "U dětí z prvního stupně se tím platba odbourá. Debatovali jsme i o starších dětech, ale je dobré, aby se žáci druhého stupně naučili, že se za městskou hromadnou dopravu platí," uvedl Janíček.
V jedenáctičlenné radě bude mít ANO pět míst, po dvou pozicích Žít Brno a KDU-ČSL a po jednom SZ a TOP 09. KDU-ČSL, která měla v bývalé koalici tři místa v radě, tak přijde o jednu pozici, již obsadí TOP 09. "Není důležité, kolik lidí máme v radě, ale abychom prosadili náš program a důležité věci," řekl Petr Hladík (KDU-ČSL), jeden z kandidátů na prvního náměstka primátora po Kláře Liptákové (KDU-ČSL). Ta nedávno rezignovala a prosazovala spolupráci s ČSSD namísto návratu do staré koalice ANO, Žít Brno, SZ a KDU-ČSL, která je teď nově rozšířená o TOP 09. Lidovci podle Hladíka o kandidátovi rozhodnou na nedělním setkání.
Hnutí ANO bude mít na starosti kromě majetku, investice, firmy a marketing, lidovci kromě zdravotnictví i školství a sport, rodinu a bydlení. Zeleným zůstane územní plánování a životní prostředí.
Hollan by chtěl v brněnské dopravě prosadit některé zásadní změny. "Naším cílem je nepřizpůsobovat město dopravě, ale dopravu městu. Zavedeme management parkování, který bude obsahovat síť záchytných parkovišť a parkovacích domů s inteligentním navigačním systémem a s funkční závazností na MHD, zavedeme systém rezidenčního parkování, zatraktivníme MHD a chystáme další věci," řekl Hollan.
Podle něj nejsou cíle zrovna malé. "Jsem si jistý, že se nám velká část povede, stejně jako se nám povedlo stabilizovat situaci v brněnské kultuře a sociální péči. Všichni stojíme v nekonečných kolonách, chodíme po stejných chodnících a jezdíme po stejných cyklostezkách a v 'šalinách'. Máme zájem, aby se v Brně dobře žilo, ale bez fungující dopravy to nepůjde," dodal Hollan. Koaliční dohoda by se měla podepisovat v pondělí před úterním zastupitelstvem, které je posledním před prázdninami.
V Brně se rozpadla koalice ANO, Žít Brno, SZ a KDU-ČSL v dubnu kvůli sporům mezi ANO a KDU-ČSL o řízení městských firem. KDU-ČSL se dohodla na hledání nových partnerů s ČSSD, ostatní partneři přibrali do spolupráce TOP 09. Ani jeden z bloků však neměl většinu v zastupitelstvu, a proto lidovci od dohody se sociální demokracií ustoupili a vrátili se ke starým partnerům. Nesouhlasila s tím Liptáková, která složila vedoucí funkce ve straně a zůstává jen řadovou zastupitelkou.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.