Počasí dnes4 °C, zítra2 °C
Sobota 23. listopadu 2024  |  Svátek má Klement
Bez reklam

Zavedení nových vlaků si vyžádá přestavbu depa v Brně

Zavedení nových elektrických vlaků RegioPanter a InterPanter do brněnského depa v Maloměřicích úplně změnilo jeho fungování. V nejbližších letech ho proto čeká přestavba za desítky milionů korun. Má zjednodušit a zrychlit údržbu a opravy nových vlaků.

Maloměřické depo totiž před více než 50 lety vzniklo jako lokomotivní, a na dlouhé jednotky tak nebylo připravené, řekl přednosta František Kozel.

"Během půl roku nám do depa přibylo 14 rychlíkových jednotek InterPanter, dříve už tu jezdilo sedm jednotek RegioPanter. Proto jsme museli změnit filozofii fungování depa. Nejprve jsme ho museli vyčistit od neprovozních vozidel, které nám zabíraly místo na kolejích, a museli jsme provést nezbytné úpravy infrastruktury, abychom zajistili přístavbu vozidel k údržbě. Ale je to stále příliš složité," řekl Kozel.

Kromě úprav tratě se plánuje stavba nové údržbové haly a demolice léta nepoužívané kotelny. V Maloměřicích jsou sice dvě správkárenské haly, které propojuje přesuvna, jenže koleje z hal na sebe nenavazují. "Proto poslat jednotku do opravy znamená, přistavit ji z jedné strany, pak vytáhnout ven a přistavit z druhé, což je zdlouhavé," popsal přednosta.

Potíže vyřeší až stavba nové dvoukolejné haly o délce 150 metrů. Má vyrůst v sousedství stávajících a bude vybavená moderními technologiemi. "V prosinci letošního roku by měla být zpracována projektová dokumentace, pak můžeme začít chystat soutěž na zhotovitele. Teoreticky by mohla nová hala stát koncem roku 2018. Do té doby to musíme zvládat," uvedl Kozel.

Obsluhu ztěžuje i to, že ne všechny koleje mají troleje. Proto se chystá úprava zhlaví, tedy rozvětvení kolejí, a také částečná přestavba kolejiště. "Všechno směřujeme k optimálnímu technologickému průjezdu jednotky depem. Teď je musíme přesunovat posunovací lokomotivou, což nám ubírá čas a stojí to další peníze," dodal přednosta.

V areálu depa také půjde k zemi stará nevyužívaná kotelna. "Díky ní se otevře hodně místa pro případnou stavbu dalších kolejí. Sice slýchám hlasy, že v Maloměřicích už není místo, ale jsem přesvědčený, že ho tady máme dost," uvedl Kozel. Kotelna ale možná ještě poslouží řeckým filmařům pro natáčení filmu o migraci Řeků po druhé světové válce. Tehdy se tisíce Řeků usadily i na území Československé republiky, včetně Brna.

Vznik maloměřického depa se datuje do roku 1964, kdy se postavila severní hala. Depo sloužilo především k údržbě a opravám motorových a elektrických lokomotiv. V nedávné době se do Maloměřic přesunula i údržba a opravy elektrických jednotek řady 560 ze 70. let, které dodnes v okolí Brna jezdí. Zaměstnanci depa se starají také o několik historických parních a motorových lokomotiv či motorových vozů, které patří Depu historických vozidel v Lužná u Rakovníka a vyjíždí na nostalgické jízdy po jižní Moravě a Vysočině.

Zdroj: ČTK
 

Štítky rekonstrukce, Brno, údržba, oprava, Maloměřice, František Kozel, RegioPanter, InterPanter, druhá světová válka, Československo

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Zavedení nových vlaků si vyžádá přestavbu depa v Brně  |  Doprava  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.