Bezpečnější vlaky mezi Brnem a Zastávkou. Na trati pojede systém ETCS

Autoři | Foto Pixabay.com

Na trati mezi Brnem-Horními Heršpicemi a Zastávkou u Brna začne od 14. prosince fungovat zabezpečovací systém ETCS. Provoz bude bezpečnější a vlaky, které jsou tímto systémem vybavené, budou moct využít maximální traťovou rychlost, která je v některých úsecích dvacetikilometrové tratě až 120 kilometrů za hodinu, řekl dnes na tiskové konferenci náměstek pro modernizaci dráhy Správy železnic Mojmír Nejezchleb. Na jízdní doby vlaků to však nebude mít dopad, vyplývá z porovnání aktuálního a nového jízdního řádu.

Náklady na vybavení trati novým zabezpečením dosáhly půl miliardy korun, 85 procenty přispěla Evropská unie. Zatím však nebude spuštěný výhradní provoz, který spočívá v tom, že na trať nesmí vozidla nevybavená systémem ETCS. Mezi Brnem a Zastávkou totiž jezdí i starší motorové vlaky z Brna do Střelic, které pokračují do Moravského Krumlova či do Ivančic a také zde jezdí motorové rychlíky do Jihlavy.

„Momentálně je spuštění výhradního provozu plánované na prosinec 2028. Termíny se snažíme udělat tak, aby šly dohromady s obnovou vozového parku," řekl Nejezchleb.

Náklady na vybavení starých vozidel systémem ETCS jsou totiž výrazně vyšší, než když se systém instaluje do moderních vozidel již ve výrobě. To dnes zmínil i generální ředitel společnosti AŽD Praha Zdeněk Chrdle, která se na instalaci systému ETCS na české železnici významnou měrou podílí.

Na vybavení starých vozidel má být vynaloženo 20 miliard korun. To je takové množství peněz, že je potřeba diskutovat o tom, jestli to má smysl a jestli tyto peníze nebudou potřeba někde jinde," řekl Chrdle.

Bez systému ETCS je zatím celý brněnský uzel, přestože od ledna byl spuštěn výhradní provoz mezi Českou Třebovou a Břeclaví. Mezi Adamovem a Modřicemi jezdí vlaky pod kontrolou starého zabezpečovacího systému.

„Základní předpoklad pro instalaci ETCS je modernizovaná infrastruktura a my čekáme na modernizaci brněnského uzlu. Protože když se modernizuje, je potřeba celé ETCS překopat a překonfigurovat a na čas vypnout, což není vhodné," řekl Nejezchleb. Přesto ale železničáři chystají mezi Adamovem a Modřicemi alespoň provizorní zabezpečení na úrovni ETCS.

V současnosti se jezdí pod kontrolou ETCS na více než 600 kilometrech koridorových tratí od Prahy na východ, v prosinci bude spuštěný výhradní provoz mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou a na jaře bude systém, nikoliv však výhradní provoz, spuštění mezi Českými Budějovicemi a Voticemi a také mezi Prahou, Lysou nad Labem a Milovicemi.

Ohodnoť článek

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Brno, Brněnsko, vlaky, doprava, železnice, zabezpečení, ETCS

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.