Brněnský dopravní podnik v minulém týdnu spustil novou kampaň, jejímž cílem je posílit vztah s cestujícími a obyvateli města. Za svůj přístup k tvorbě jednoho z plakátů si podnik záhy vysloužil velmi rozporuplné reakce veřejnosti. Problematickým se ukázal plakát s textem „Jsme vaše seznamka“ a fotografií, na které mladík s chtivým výrazem stojí za dívkou. Dopravní podnik po kritice vizuál přepracuje a představí jej v příštím týdnu.
Kritika veřejnosti mířila na plakát, který nabízel možnosti seznámení v MHD. Vizuál s textem „Jsme vaše seznamka“ a fotografií mladíka s dívkou spíše než seznamku evokuje sexuální obtěžování. To tvrdí feministický kolektiv Sdruženy.
„Muž zjevně narušuje osobní prostor nicnetušící ženy. Sexuálnímu násilí, kam patří i obtěžování, kterému ve veřejném prostoru čelí zvláště ženy a queer lidé, je dlouhodobý problém. Ukázala to i nedávná osvětová kampaň Konsentu v pražské MHD. Brněnský dopravní podnik jde bohužel opačným směrem a nežádoucí chování, doufáme že snad nechtěně, bagatelizuje,“ uvedla v minulém týdnu pro Brněnskou Drbnu jménem členstva feministického kolektivu Sdruženy Anežka Michnová.
Později se k plakátu vyjádřila i ředitelka neziskové organizace Konsent Johanna Nejedlová, podle které jde o nevhodně zvolený způsob komunikace, který je v rozporu se snahou upozorňovat na nevhodné chování a obtěžování na veřejnosti.
Dopravní podnik na kritiku reagoval až po několika dnech. Výsledkem je stažení vizuálu z vozů.
„Zatímco šestnáct plakátů, které znázorňují zmíněné činnosti, je dle vašich reakcí povedených, plakát, který poukazuje na fakt, že se dá v MHD seznámit, se ukázal být pro některé problematický. Vaše názory nebereme na lehkou váhu. Chtěli bychom vás tímto informovat, že pracujeme na novém vizuálu, který očekávejte v našich vozech během příštího týdne,“ napsala v tiskové zprávě mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Tomaštíková.
„Vaše reflexe nám pomáhají lépe pochopit, jak naše kampaně mohou být vnímány. Díky vám se tak můžeme posunout dál,“ doplnila mluvčí.
Úterý, 21. ledna 2025, 11:06
Brněnský dopravní podnik spustil novou kampaň, jejímž cílem je posílit vztah s cestujícími a obyvateli města. Za svůj přístup k tvorbě jednoho z plakátů si však podnik záhy vysloužil kritiku ze strany feministického kolektivu Sdruženy. Plakát s...
Aktuální kampaň brněnského dopravního podniku, není první, která čelí kritice.
Stylem a nadsázkou kampaň navazuje na náborovou kampaň ze druhé poloviny roku 2023, kterou podnik označil na úspěšnou. Někteří lidé, především na sociálních sítích, ji kritizovali za nekorektnost a sexismus, například za slogan „Chceš legálně cinkat na holky? Staň se řidičem šaliny“. Díky ní však dopravní podnik získal řadu nových řidičů a řidiček.
Další dvě fáze kampaně představí podnik v dalších částech roku. Ve druhé části na letácích představí, v čem je v Česku výjimečný, ve třetí fázi se na letácích objeví pozitivní zprávy od cestujících, které dopravní podnik dostává.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.