Nákladní auta či autobusy musí být v Evropské unii od letošního července vybavené senzory, které budou řidiče informovat o pohybu vozidel a lidí v místech, kde mají takzvaný mrtvý úhel, tedy po stranách, před i za vozidlem. Na vývoji senzorů se podíleli i odborníci z Fakulty informačních technologií VUT a dokážou mnohem více než klasická kamera, uvedl v tiskové zprávě Peter Chudý z VUT, který se na vývoji podílel.
Senzory fungují na principu nejnovější generace lidarů, tedy zařízení, která pracují s laserovým paprskem a jeho odrazem. Souběžně také výzkumníci vyvíjeli nanoradar, který na autě vhodně doplní lidarový senzor. „Z běžné kamery sice vidíme některé objekty na silnici, ale nezískáme informaci o jejich vzdálenosti či rychlosti pohybu. To umožní nový nanoradar, který vidí i za vozidla ve výhledu. Bližší informaci o geometrickém tvaru objektu pak řidiči nabídne lidar," vysvětlil princip Chudý.
Lidary jsou aktivní senzory vysílající do okolí energii a měří množství, které se vrátí. Zatímco první generace laserových senzorů disponovala čtyřmi vrstvami skenovacího paprsku, ty nejnovější jich mají více než sto. Na silnici tak umí rozpoznat i drobné objekty a řidiče na ně upozornit. Do svých asistenčních systémů je zařazují i velké automobilky. Lidar, který vznikl ve spolupráci výzkumníků z VUT a firmy Valeo, je však unikátní svou konstrukcí a data z něj vytvoří obrázek, v němž každý bod reprezentuje vzdálenost od odraženého místa. O jeho interpretaci a přiřazení reprezentativního trojrozměrného objektu se postará speciální software na zpracování signálu, jenž využívá strojové učení. Vyvinutý senzor dokáže měřit objekty od vzdálenosti deseti centimetrů.
Druhým bezpečnostním prvkem je nanoradar, který není na rozdíl od lidaru citlivý na počasí a sníženou viditelnost a dokáže okamžitě změřit rychlost objektů. „Umí fungovat i v dynamickém prostředí a hustém provozu. Lidar či kamera fungují víceméně jako náš zrak a vidí pouze překážku, kdežto nanoradar vyšle elektromagnetickou vlnu, která se dostane pod auto či okolo něj a získá data i o zastíněném objektu," uvedl Michal Mandlík z firmy Valeo. Radar nahlíží na účastníky provozu shora ve dvojrozměrném náhledu. Náklaďák identifikuje jako jeden obdélník s ochrannou zónou a vedle jedoucího cyklistu jako další. V případě, že se jejich trasy začnou křížit, řidič okamžitě dostane signál. Lidar poskytuje trojrozměrné informace a dokáže identifikovat objekty před autem či vedle něj.
Lidar a nanoradar vznikaly odděleně a je možné je na vůz aplikovat společně i odděleně.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Vůbec nejde o to, kolik toho LIDAR umí ,ale aby to bylo levné a vlčáci z Bruselu dobře posnídali .....