Počasí dnes2 °C, zítra4 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Snížit v Brně rychlost z padesátky na třicítku? Nápadu aktivistů část zastupitelů fandí

Brno čelí dopravním aktivistům, kteří si pravidelnými akcemi vynucují zklidnění dopravy ve městě. Mezi požadavky skupiny patří například snížit maximální povolenou rychlost motoristů z padesáti na třicet kilometrů v hodině. Co si o nápadu myslí zvolení představitelé Brna, jsme se zeptali v pravidelné rubrice Drbny Politická Korida.

Rušnou silnici v Brně obsadili aktivisté s chlebníky. Povalovali se na vozovce a svačili

Na nervy řidičům zabrnkali v centru moravské metropole aktivisté, kteří zablokovali silnici u Moravského náměstí. Přinesli si závory, lehli si na vozovku a za rytmických tónů romských muzikantů ulehli ke svačině. Po půl hodině zábavy akci rozpustili...

Otázka adresovaná městským zastupitelům zněla následovně: Je na místě, aby se magistrát snahou aktivistů o snižování rychlosti z padesáti na třicet kilometrů v hodině zabýval, případně jí vyhověl? 

(Odpovědi jsou seřazeny podle data doručení)


Tomáš Skřička (SPD)

Jsou to zvláštní lidé. Moje odpověď je NE!





Petr Kratochvíl (Společeně ODS+TOP09)

V současné době nepřipravuji pro vedení SMB žádný návrh, který by se týkal celoplošného snížení rychlosti ve městě Brně na 30 km/h. Omlouvám se Brňanům za problémy v dopravě způsobené blokací komunikací těmito aktivisty.


Jakub Hruška (Lidovci a Starostové)

Omezení rychlosti dopravy z padesáti na třicet kilometrů v hodině je nutné vnímat jako jeden, nikoli jediný, z nástrojů pro větší bezpečí na komunikacích. Nejedna se však o komplexní řešení složitějších problémů. Neboť plošné opatření bez důrazu na konkrétní situaci je často nedostačující, nebo až nevhodné.

K různým lokalitám je potřeba přistupovat individuálně, s vědomím, že se bude vždy jednat o nejlepší řešení, především v oblasti bezpečnosti. Existují místa, kde je třicítka opravdu nutná, jsou ale i lokality, kde je vhodnější jiné řešení. V případě „živé“ ulice může být řeč o obytné zóně, která vychází vstříc chodcům i cyklistům a rychlostní limit snižuje více. 

V opačných případech, kde dopravu tolik brzdit nepotřebujeme, ale chceme řidiče donutit větší koncentrovanosti a ohleduplnosti mohou posloužit ostrůvky, zakřivení komunikace, či semafor... Zásadní je, hledat konkrétní příčiny, proč v dané lokalitě není doprava správně uspořádaná. A k nim zajistit patřičná řešení.


Jasna Flamiková (Zelení+Žít Brno)

Ano. Hlavním důvodem k zavádění zón 30 je zejména razantní zvýšení bezpečnosti. Brno má vysoký počet dopravních nehod. Rodiče se bojí pouštět děti pěšky do školy. Na kole do města se bojí lidé, kteří by ho rádi využívali k dopravě. Ve městech, kde zavedli rychlost 30 se o 30-70!% snížil počet dopravních nehod. Také došlo ke zvýšení plynulosti provozu. 

Studie prokázaly, že doprava je při rychlosti 30 km/h plynulejší, protože se omezuje brzdění a zrychlování. Přitom už nyní je reálná průměrná rychlost ve městě i 25km/h. Snížení rychlosti ve městě má také pozitivní dopady na naše životní prostředí, dochází ke snížení hluku a emisí CO2.

Plošná třicítka znamená obrátit princip. Základní rychlostí ve městě bude 30km/h.. Sběrné komunikace zůstanou v 50km/h, čímž také ubude dopravních značek. Měst, která ve velkém snížila rychlostní limit přibývá (Gratz, Helsinky, Curych, Brusel, Bilbao, Paříž atd.). Jejich obyvatelům to přináší větší kvalitu života, návrat zpět rozhodně nechtějí. 


Adam Zemek (Piráti)

Data potvrzují, že snížení maximální povolené rychlosti z 50 km/h na 30 km/h zvyšuje celkovou bezpečnost silničního provozu. A to by měla být priorita. Zklidňování zejména vedlejších ulic a rezidenčních částí je navíc trend v celé Evropě. Proto podporujeme postupné zavádění zón 30 v těchto ulicích i v Brně.

Naopak u radiál, kde jezdí veřejná doprava, je na místě ponechat současnou povolenou rychlost, aby tramvaje a trolejbusy zůstaly konkurenceschopné. Vedení města by se touto problematikou rozhodně mělo zabývat. Naše město nesmí být uzpůsobeno jen pro auta. Prioritu by měly mít udržitelné způsoby dopravy jako MHD, pěší a cyklodoprava.


Břetislav Štefan (ČSSD)

Magistrát musí samozřejmě reagovat na podněty občanů Brna. Potřebujeme posbírat podklady, fakta. Zvážit pro a proti. Je důležité porozumět požadavkům na snížení rychlosti. Je třeba posoudit veřejný zájem a dopady na všechny občany. Město se skládá z mnoha lidí, představ a zájmů občanů, spolků a organizací. Je nutné najít rovnováhu. Vážit všechna práva a představy o rozvoji města. 

Pokud přesvědčíme občany o prospěšnosti snížení rychlosti, bude to brzy realita. Nyní je však potřeba vést dialog, což neznamená, že nemáme nic dělat. Protože již nyní můžeme budovat zelené město s krátkými vzdálenostmi a podporovat angažovanost v oblasti životního prostředí pomocí srozumitelných prostředků. 

Osobně raději půjdu krok za krokem, protože v nejbližší době očekávám v dopravě spíše evoluci než revoluci. Prostě proto, že jsem přesvědčen, že revoluce musí přijít nejdříve v myslích lidí, kteří se rozhodnou ke změně způsobu pohybu ve městě.


Oslovený zástupce ANO nedodal odpověď do termínu uzávěrky. Koalici Brna tvoří ODS+TOP 09, ANO, KDU-ČSL+STAN a ČSSD (pozn. redakce).

Hodnocení článku je 50 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Michal Šťastný

Štítky Brno, Politická Korida, Třicítka, Aktivisté, Zastupitelstvo

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Ladislav Harvánek

A co takhle udělat omezení u druhé strany? Pod pořádnou pokutou zakázat telefonování i koukání se do mobilu při přecházení vozovky.

Sobota, 17. června 2023, 12:14Odpovědět

Jan Kudera

Až si vydupou třicítku, tak budou za chvíli dupat znovu, že chějí jít ještě méně. S teroristy se také nevyjednává.

Pátek, 16. června 2023, 17:31Odpovědět

CZ Moris

Souhlas Mira

Pátek, 16. června 2023, 15:10Odpovědět

Mira Glőckner

Že při 30 bude menší smrad v ulicích, o tom bych silně pochyboval, spíš naopak. Navíc se neskutečně prodlouží špička, zácpy budou daleko víc všem na nervy. Krom těch pár spokojených, ale postižených nýmandů, kteří se budou v klidu mezi těmi auty procházet se sluncem v duši a hrát si u toho ještě na housle.

Pátek, 16. června 2023, 14:48Odpovědět

Snížit v Brně rychlost z padesátky na třicítku? Nápadu aktivistů část zastupitelů fandí  |  Doprava  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.