Po největším moravském městě jezdí stále více cyklistů. Za posledních dvacet let počet kolařů dokonce stoupl o trojnásobek. Jezdcům se ale na Brně nelíbí, že tu vzniká málo cyklistických tras. Nejvíce podle nich chybí v historickém jádru.
Zjištění, že stoupá počet lidí přepravujících se po Brně na kole, přinesl průzkum. Dokument zpracovali aktivisté ze spolku Brno na kole, kteří využili dat Brněnských komunikací. Změnou za posledních dvacet let je, že Brňané stále více sedají na bicykl v pracovní dny. Naopak o víkendu zůstává stav neměnný.
„Hlavním poznáním je zrychlující se nárůst cyklodopravy v centru, kde za posledních dvacet let vzrostl počet lidí jezdících na kole téměř třikrát. Pokud jde o ulice periférie, pak je za posledních 20 let narůst jen 1,5 krát. Všední dny na poříčních stezkách rostly výrazně do roku 2012 a poté již jen stagnují,“ uvedl člen spolku Brno na kole Dan Bárta.
Podle uskupení je chyba, že v centru Brna nerostou nové cyklostezky. Naopak vznikají kolem vod, což spolklo více než polovinu vynaložených peněz magistrátu na rozvoj cyklistické infrastruktury. „V posledních třiceti letech v centru vzniklo pouze pár levných cyklopruhů na silnici a obousměrek. Poslední ucelená cyklostezka, která je bezpečně oddělena od aut a vede do centra Brna, byla naposledy realizována v roce 1994 v ulici Chodská-Botanická. Poté vzniklo už jen pár krátkých nepropojených útržků,“ sdělil Bárta.
Brno ale tvrdí, že se snaží jít rozvoji cyklistiky naproti. Například budováním stezek údolím Ponávky nebo plánováním páteřních cyklotras do Líšně a Slatiny. Ve městech pak nainstalovalo v posledních letech cyklistické stojany či podpořilo sdílená kola. „Úkolem města je jít rozvoji naproti, a jsem si vědom toho, že v budování cyklostezek má Brno ještě co dohánět. Podél řek už cyklotrasy existují a zaměřujeme se tu spíše na problémy lokálního charakteru, jako bylo například vybudování nového podjezdu Hladíkova,“ řekl už dříve radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).
Opozice ale tvrdí, že radnice dlouhodobě nedělá pro cyklisty maximum možného. Podle opozičního zastupitele Marka Lahody (Piráti) je potřeba přistupovat k cyklostezkám jako ke stavbě dálnic. Doporučil magistrátu, aby vytvořil strategii rozvoje, v němž si experti vytyčí plány a harmonogram výstavby.
„Projekty na cyklostezky město chystá, ale pomalu a nesystematicky. Peníze jsou, stát i EU nabízí jeden dotační program za druhým, ale vedení města tyto zdroje nečerpá, protože nemá připravené projekty. Chybí totiž lidské kapacity,“ dodal Lahoda..
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Ať si pumpičkáři nakašlou. Třepe se to na tom biciklu jak hadra na holi. Člověk má strach aby mu některé pumpičkář nespadl pod auto.