Počasí dnes6 °C, zítra4 °C
Úterý 26. listopadu 2024  |  Svátek má Artur
Bez reklam

Cesta vlakem z Brna do Prahy potrvá hodinu, malují si budoucnost železničáři

Rychle jako na západě Evropy pojedou jednou vlaky po nově plánované vysokorychlostní trati mezi Brnem Prahou. Železničáři spřádají plány na výstavbou dopravního díla v úseku mezi moravskou metropolí a Velkou Bíteší a pověřili projektanty, aby zpracovali potřebnou studii. Předpokládají, že stavba vypukne za pět let.

Správa železnic (SŽ) připravuje dlouhodobě vytouženou vysokorychlostní trať (VRT), která v budoucnu zrychlí přepravu cestujících mezi Prahou Brnem a Ostravou, případně i Polskem. Tentokrát hledají cestu, jak vybudovat přes třicet kilometrů dlouhý úsek za největším moravským městem a Velkou Bíteší, která územně spadá do kraje Vysočina. Státní organizace oznámila, že vybrala zhotovitele projekčních prací. Vítězem výběrka se stala společnost AFRY, jež si účtuje za práci přes 200 milionů korun. 

„Dvoukolejná trať bude navržena pro rychlost 320 km/h a vybavena evropským zabezpečovačem ETCS. Na stávající železniční infrastrukturu bude napojena sjezdem Velká Bíteš, na kterém vznikne stejnojmenná zastávka. Napojení bude podle návrhu využívat dálková doprava mezi hlavním městem a Brnem pro obsluhu severní části Kraje Vysočina. Druhý sjezd je plánován do uzlu Brno, respektive do Modřic,“ nastínili vizi železničáři k části koridoru, který označují jako  také jako VRT Vysočina fáze I.

Díky nové trati se jednou zkrátí cestování mezi dvěma největšími městy na jednu hodinu. Počítá se, že ke stavbě dojde v roce 2028. Jedná se ale o příznivý odhad. Před samotným zahájením prací je nutné například vyřešit majetkoprávní otázky. „Organizujeme v regionu spolu s investorem pravidelná projednávání. Tento postup se nám velmi osvědčil a zpětná vazba od místních i samosprávy v podobě mnohých pochval našemu týmu je toho důkazem. V případě přípravy VRT v úseku Velká Bíteš – Brno proto chceme postupovat stejně,“ popsal Petr Košan, ředitel úseku doprava AFRY, podle kterého je nutné v projektu zohlednit komplikovanost okolního terénu. Počítá se proto, že se na zamýšlené trase objeví až osm tunelů.

Součástí požadovaného návrhu je také příprava dokumentace pro posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA) či podklady pro řešení zastávek Osová Bítýška a Velká Bíteš. Rovněž se počítá, že pohnou i další úseky trati. 

Hodnocení článku je 62 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto

Štítky Brno, , Železnice, Praha, Investce

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Dita Frantlová

Doufám, že přípravná dokumentace pro posouzení vlivu stavby na životní prostředí v okolí výstavby trati Osová Bítýška - Velká Bíteš bude vypracována detailně. Plánovaná trať se nachází nedaleko ochranného pásma, ve kterém je zdroj pitné vody pro přilehlou obec. Další věcí je hluk projíždějících vlaků přihlédneme-li k hygienickým normám.

Pátek, 6. ledna 2023, 14:10Odpovědět

Cesta vlakem z Brna do Prahy potrvá hodinu, malují si budoucnost železničáři  |  Doprava  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.