sobota 22. ledna 2022 Slavomír

Dálnice Brno-Vídeň: Silničáři po třiadvaceti letech nechají znovu posoudit vliv stavby na životní prostředí

Po třiadvaceti letech od schválení trasy dálnice D52 nechává Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) znovu posuzovat vliv této stavby na životní prostředí (EIA). Zatímco dříve ji rozdělila na několik úseků se samostatnou přípravou, nyní ji nechává posuzovat jako celek, který měří 23 kilometrů. A předpokládá, že by se mělo stavět v letech 2025 až 2029, vyplývá z dokumentu na Informačním portálu EIA. Stavba už přitom kladné posouzení EIA získala v roce 2005, ale vedení silnice pod Pálavou okrajem chráněné krajinné oblasti budila a dodnes budí odpor.

Odpůrci uspěli u soudů s mnohými žalobami proti uděleným výjimkám z ochrany přírody i proti dalším fázím přípravy stavby. Navíc až od roku 2016 je trasa ukotvená v Zásadách územního rozvoje Jihomoravského kraje. I nyní silničáři očekávají soudní střety s odpůrci trasy dálnice. Právě proto se rozhodli, že nebudou přípravu dělit na jednotlivé úseky, aby soudních sporů bylo méně, uvedl server Zdopravy.cz.

Dokumentace nepřináší výrazné novinky kromě překonání hladiny Novomlýnských nádrží. Dálnice povede ve stopě současné silnice první třídy I/52, Mikulovu se vyhne po léta plánovaném obchvatu. Přes nádrže povede buď po samostatném násypu, nebo po estakádě. V pokračujícím procesu EIA se musí rozhodnout, která z variant je vhodnější. Pokud by vyšla lépe estakáda, vznikla by téměř 2,5 kilometru dlouhá nosná konstrukce. „Díky studii teď víme, že technicky je možné postavit obě varianty,“ řekl ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.

Na nové části dálnice se plánují dvě mimoúrovňové křižovatky, a to zhruba v místě dnešní křižovatky, odkud se odbočuje do Ivaně a Pasohlávek, druhá bude u Perné. Pod Pálavou má vzniknout pět dálničních mostů a také dva ekodukty pro bezpečnou migraci zvěře.

Pokud se dálnice postaví, zrychlí cestu mezi Brnem a Vídní. Rakušané v uplynulých letech mezitím postavili dálnici A5 až k hranicím, koncový úsek zatím zůstal jako dvoupruh a Rakušané čekají na to, až Češi postaví léta slibovanou dálnici. Mezivládní dohoda o stavbě je z roku 2009.

Dálnice je součást jednoho z transevropských silničních koridorů, který se v Brně protíná s dalším. Dostavba dálnice tak ještě zvýší na jihu města intenzitu tranzitní, především nákladní dopravy. Silničáři také plánují stavět po roce 2030 jižní tangentu, která spojí na jižním okraji Brna právě dálnici D52 s dálnicí D2.

Politická korida: Rakušané mají hotovo, v Česku se 25 let nekoplo do země. Dálnice D52 je zatím v nedohlednu

Letos v prosinci uplynulo 25 let od zprovoznění prvního a zatím posledního úseku D52, který má spojit Brno s Vídní. Zatímco Rakušané mají už mají dopravní dílo téměř hotové, v České republice se nekoplo čtvrtstoletí ani do země. Redakce Drbny...

Hodnocení článku je 86 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Archiv Drbna

Štítky ŘSD, D52, stavby, Jihomoravský

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Michal Janek

Pritom by stačilo vést z Mikulova na A5 to je pouze 7 km.

pondělí, 10. ledna 2022, 07:13

Michal Janek

Pokud by se do toho vložili Rakušani tak už dávno dálnice mezi Brnem a Vídni je.

pondělí, 10. ledna 2022, 07:03

Adam Grufík

Jsem rád, že v roce 2050 se začne stavět a do roku 2100 možná bude hotovo. Snad do té doby vyberou potřebné peníze na pokutách za přejezd rozbitého mostu.

neděle, 9. ledna 2022, 18:22

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.