Letos v prosinci uplynulo 25 let od zprovoznění prvního a zatím posledního úseku D52, který má spojit Brno s Vídní. Zatímco Rakušané mají už mají dopravní dílo téměř hotové, v České republice se nekoplo čtvrtstoletí ani do země. Redakce Drbny oslovila krajské zastupitele a bývalé hejtmany JMK, abys se zeptala, proč podle jejich názoru výstavba klíčové dopravní tepny tolik let váze.
Otázka adresovaná krajským zastupitelům zněla následovně:
Otázka zněla následovně: Proč podle Vašeho názoru výstavba jedné z klíčových dopravních staveb v JMK tolik let vázne?
Odpovědi jsou seřazeny podle data doručení.
JMK má v rámci své územně plánovací dokumentace trasu D52 zanesenou a Zásady územního rozvoje JMK jsou platné a účinné od roku 2016. Do roku 2016 byly ZÚR JMK ve fázi zpracovávání po jejich soudním zrušením v roce 2012 na základě žaloby odpůrců mimo jiné i této stavby, podle názoru krajského územního plánování se mohlo ve stavbě pokračovat i za těchto okolností, pokud měly ve svých územních plánech trasu D52 dotčené obce. Od roku 2016 jsou platné a účinné ZÚR JMK a tedy projektování a vyřízení povolovacích procesů ke stavbě je věcí investora, tedy Ředitelství silnic a dálnic ČR.
V čem konkrétně tkví problémy je především otázka na ŘSD ČR. Obecně víme, že územní řízení před příslušnými stavebními úřady jsou napadaná odpůrci stavby v rámci odvolání a případně v rámci soudních žalob. V nedávné době byl takto zrušený územní souhlas na stavbu obchvatu Mikulova.
Nekonečný příběh s mnoha viníky. Předlouhý proces zpracovávání a schvalování základního trasování (tzv. "ZÚR") předchozími krajskými reprezentacemi. Zdržení způsobená nejrůznějšími protesty proti stavbě. Dlouhodobé chození kolem horké kaše - kritického úseku přes nádrž Nové Mlýny, vymýšlení nepoužitelných variant. Pokud bych ale měl vybrat jednoho největšího zdržovatele, pak je to stavitel, tedy ŘSD. Podobné nekonečné prodlevy u nich vidíme všude, a je to dle mého názoru způsobené letitou personální a odbornou vyprázdněností této organizace.
Je samozřejmé, že JMK realizaci dálnice Brno - Vídeň silně podporuje, neboť se jedná o zásadní dopravní stavbu, která přispěje k rozvoji dotčeného regionu. Nicméně pozice Jihomoravského kraje je dána jeho kompetencemi, přičemž výstavba dálnic spadá do kompetence státu, potažmo Ředitelství silnic a dálnic, a tudíž za výstavbu dálnice Brno – Vídeň je zodpovědné ŘSD. Jihomoravský kraj vytvořil ŘSD podmínky pro realizaci dálnice tím, že má schválené Zásady územního rozvoje a nyní je to opravdu již jen a pouze na ŘSD jak se s přípravou a výstavbou této dálnice ŘSD popasuje, a proto doporučuji se obrátit na tuto organizaci.
Zástupci KDU-ČSL, ANO, ČSSD, SPD a Spolu pro Moravu nedodali i přes opakované upomenutí redakce odpovědi do termínu uzávěrky. Koalici Jihomoravského kraje tvoří KDU-ČSL, ODS, STAN a Piráti (pozn. redakce).
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.