Na rok utichne železniční doprava mezi Brnem a Blanskem, kde od poloviny prosince odstartuje dlouho očekávaná vlaková výluka. Modernizaci kompletně podstoupí úsek mezi Brnem-Maloměřicemi a Blanskem. Součástí prací je pak rekonstrukce stanice Adamov, kde vzniknou nová nástupiště.
Poslední rekonstrukci podstoupila trať v devadesátých letech. Všechny tři stavby leží na hlavním železničním koridoru mezi Brnem a Prahou. „Realizace všech staveb zlepší technický stav a parametry trati, umožní zvýšit rychlost vlaků a zajistí vyšší bezpečnost a spolehlivost provozu. Cestující pak uvítají bezbariérový přístup k nástupištím v Adamově a na nově upravených zastávkách,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Kvůli rozsáhlým stavebním pracím se od poloviny prosince 2021 zastaví na rok provoz všech vlaků mezi Brnem a Blanskem. Osobní vlaky nahradí autobusy, většina dálkových spojů jezdí již od dubna mezi Brnem a Prahou přes Havlíčkův Brod. Vlaky linky R19 z Prahy budou zpravidla končit ve stanici Blansko.
Celkem vyjde investice na téměř šest miliard korun. Rekonstrukce trati začíná na okraji Brna, kde vlak vjíždí do údolí Svitavy. Mezi Brnem a Adamovem vznikne nová kolejová spojka, která umožní redukovat zpoždění v případě jednokolejného provozu. Dále projdou úpravami zastávky v Babicích nad Svitavou a Bílovicích nad Svitavou. Tam vznikne nový podchod pod tratí, který zkrátí přístup od parkoviště k nástupišti ve směru Brno.
„Do oblouků o malých poloměrech použijeme kolejnice s větší odolností proti opotřebení. Dále dojde k obnově vybraných mostů, všech čtyř tunelů, opěrných a zárubních zdí a přilehlých skalních svahů,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
V Adamově vzniknou nově dvě ostrovní nástupiště, na která bude zajištěný přístup lávkou přes celé kolejiště. Přístup bude díky výtahu bezbariérový a po lávce bude možné dojít z nádraží přímo do ulice Hybešova za nádražím. Součástí prací je vybudování také nového parkoviště pro třicet aut. Dojde i k prodloužení třetí staniční koleje na 740 metrů, což umožní odstavení delších nákladních vlaků než dosud. O rekonstrukce adamovského nádraží jsme psali už dříve.
„Stávající dvě vnější nástupiště, jež jsou situována nevstřícně, budou nahrazena novým oboustranným ostrovním nástupištěm, které bude umístěno v poloze současného nástupiště ve směru na Brno. Zkrátí se tak docházková vzdálenost cestujícím od Brna a současně to přispěje ke snadné organizaci případných výlukových opatření. Hrany nástupiště budou ve výšce 550 mm nad kolejí, délka bude 170 metrů. Bezbariérový přístup zajistí šikmý chodník,“ popsala Friebová.
Dále směrem do Blanska se počítá s přestavbou adamovské zastávky. Boční nástupiště budou nově proti sobě, přesune se tedy nástupiště směrem do Blanska a budou bezbariérově přístupná šikmým chodníkem. Na trati se bude sanovat pět tunelů, skalní zářezy, mosty a zdi. Rekonstrukcí projde kompletní železniční svršek a částečně i spodek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.