V Brně za necelé dva týdny vypukne výstavba další části Velkého městského okruhu (VMO). Klíčová dopravní stavba bude růst v úseku Tomkovo náměstí a Rokytova. Projekt má zelenou po právní i majetkové stránce. První omezení nastanou vlokalitě za necelé tři týdny.
Hlavní investor, jímž je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ČR, má k projektu veškerá potřebná povolení a vybraného zhotovitele. Zakázku, která vyjde na více než dvě miliardy korun, zpracuje sdružení firem FIRESTA-Fišer, OHL ŽS a Metrostav DIZ. Na projektu spolupracuje se státním podnikem také město Brno, které se podílí na přípravách i hrazení části nákladů.
„23. června zahájíme práce. Získali jsme veškerá stavební povolení, která nabyla právní moci. Stejně tak je stavba připravena po majetkoprávní stránce, takže by už nic nemělo bránit tomu, abychom začali stavět,“ popsal Drbně generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Projekt VMO na Tomkově náměstí má zlepšit dopravní situaci ve městě
Podle Mátla v souvislosti se zahájením prací nastanou v oblasti dopravní omezení, která lze očekávat již od začátku července. První komplikace přijdou zřejmě od středy 7. července.
„Od tohoto dne nebude možné vjet z ulice Dukelská na Tomkovo náměstí, podobně ani z druhé strany z Valchařské. Do Dukelské ani do Valchařské nebude možné z Tomkova náměstí odbočit. Do konce července bude přes Tomkovo náměstí mezi Dukelskou a Valchařskou projíždět tramvaj, od srpna ji vystřídá náhradní autobusová doprava,“ informoval na Facebooku starosta městské části Brno-sever Martin Maleček (STAN).
Zároveň se projednávají objízdné trasy. V okolí maloměřického náměstí a Husovických tunelů, které dlouhodobě patří mezi komplikovaná místa, kde se tvoří zvláště ve špičkách kolony, tak doprava ještě zhoustne. Dá se předpokládat, že hlavní objížďky povedou ulicemi Valchařská či Zábrdovická, které v minulých letech město rekonstruovalo i právě kvůli budoucí výstavbě okruhu.
Současná podoba Tomkova náměstí
Budování severovýchodní části okruhu mělo začít původně již dříve, ale celý projekt brzdily například majetkoprávní spory. Jedním z nich byl například s husovickými sokoly, kteří mají na dotčených pozemcích sokolovnu. Brněnský magistrát došel se spolkem k dohodě, když se zavázal dotovat tělovýchovné jednotě výstavbu nové haly a zajistit azyl po dobu práci místním tenistům. Při výstavbě totiž nebude možné využívat tamější kurty u řeky Svitavy.
Z technického hlediska se jedná o složité práce. Nový úsek, jenž investor spojil na dvě části – Rokytova a Tomkovo náměstí, začíná u Husovických tunelů a obnáší výstavbu nových mostů či dvou mimoúrovňových křižovatek. Mostní konstrukce například překlene řeku Svitavu, starý objekt půjde k zemi.
Dokončený úsek Tomkovo náměstí/Rokytova se má v budoucnu napojit na nový tunel na Vinohrady
Celé dopravní dílo má být hotové do tří let, čímž bude kompletní severní úsek okruhu. Následně může začít výstavba východní části VMO. V té se počítá s budováním tunelu pod lesoparkem Akátky, který povede na Vinohrady.
„Připravujeme zadávací dokumentaci pro průzkumnou štolu tak, abychom mohli dokončit samotný projekt a soutěžit zhotovitele. Věřím, že zhruba do čtyř let jsme schopni tunel na Vinohrady připravit, aby se mohla stavba realizovat,“ nastínil Mátl.
V současné době se pracuje na dostavbě okruhu v Žabovřeské ulici, kde se uskutečňuje druhá etapa prací. O současné fázi projektu jsme informovali ve čtvrtek.
Čtvrtek, 10. června 2021, 14:02
V brněnské Žabovřeské ulici je v plném proudu stavba tramvajového tunelu, jenž už je sto metrů dlouhý. Na budování stavby pod Wilsonovým lesem nově dohlíží soška sv. Barbory, kterou umístili pracovníci přímo k dopravnímu objektu. V další fázi prací...
Současný stav VMO v Brně – Modře jsou vyznačené úseky jsou dokončené, oranžově přpravované úseky
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.