úterý 1. prosince 2020 Iva

Češi si oblíbili elektrokola. Roste ale i nepovolený tuning

Každé čtvrté prodané jízdní kolo v České republice bylo v uplynulém roce elektrokolo. Vyplývá to z dat Akademie městské mobility. Mnohdy ale uživatelé upravují rychlost elektrokola nad limit povolený na pozemních komunikacích a riskují tak uvalení pokuty.

Asi polovina elektrokol má tuning

Více než čtvrt milionu elektrokol se vyskytuje na českých silnicích. Podle BESIPu je ale více než polovina z nich opatřena tuningem nebo má možnost odblokování omezovače, díky čemuž pak elektrokola zvládnou i vyšší rychlosti. Podle vedoucího oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáše Neřolda ale takové kolo není technicky způsobilé k provozu na pozemních komunikacích, ať už na silnicích či cyklostezkách. „V rámci ČR přibližně o 150-200 tisících elektrokol, jejichž elektropohon je odblokován zpravidla až do 50 km/h, někdy ještě více,“ upozornil Tomáš Neřold.

Cyklisté mnohdy riskují uvalení pokuty

Pokud cyklisté s elektrokolem opatřeným tuningem na silnici přeci jen vyjedou, hrozí jim pokuta až 10 tisíc korun. Ve Francii je pak možné ukládat pokuty až do výšky 800 tisíc korun a jeden rok odnětí svobody. V Německu jde o pokuty řádově v tisících eurech. Dojde-li navíc k dopravní nehodě, pojištění odpovědnosti nelze uplatnit na jízdu na technicky nezpůsobilém vozidle, což je v tomto případě elektrokolo opatřené tuningem.

Elektrokolo je na první pohled jízdní kolo, které od běžného mnohdy nerozeznáte. Při pozornějším pohledu najdete na kole umístěnou velkokapacitní baterii a elektromotor, asistující při jízdě.

Za prací i na výlety

Díky elektrokolům mohou lidé jezdit za prací či na výlety i desítky kilometrů, a to i ve vyšším věku. „S manželem jezdíme na elektrokole druhým rokem. Jelikož nejsme nejmladší, jsme vděční, že se můžeme při jízdě kochat krajinou. Jezdíme pomalu a užíváme si,“ svěřila se majitelka elektrokola Halina Lorková.

Naopak Gabriela Linhartová koupi elektrokola teprve zvažuje. „Dříve jsem byla zásadně proti elektrokolu, ale půjčila jsem si ho na víkend, projela Novohradské hory a momentálně zvažuji, že si ho koupím. Na normálním kole bych to totiž v žádném případě nezvládla,“ sdělila Linhartová.

Na elektrokolo vždy s přilbou

Uživatelům elektrokol doporučuje BESIP také vždy nosit cyklistickou přilbu. Z dat Centra dopravního výzkumu a Ředitelství služby dopravní policie totiž vyplývá, že 80 % usmrcených nemělo v době nehody přilbu. „V uplynulých třech letech došlo téměř ke dvěma desítkám smrtelných úrazů. Tyto osoby řídily jízdní kolo s pomocným pohonem, nejčastěji elektrokolo,“ sdělil Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.

Cyklisté by také neměli přeceňovat své schopnosti při volbě rychlosti na elektrokole, zkontrolovat povinnou výbavu kola a za snížené viditelnosti používat oblečení s reflexními doplňky nebo reflexní prvky.

Hodnocení článku je 44 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Pixabay.com

Štítky elektrokolo, e-bike, e-kolo, BESIP, bezpečnost, doprava, cyklistika

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.