Brno letos projde rekonstrukcemi za 2 miliardy a 143 milionů korun. Největší část rozpočtu na inovace zaplatí dostavbu kanalizace, tramvaj na Plotní, prodloužení trati pro šaliny do bohunického kampusu a do Velkého městského okruhu Žabovřeská. Na seznamu je však daleko více položek, které nám opět Brno trochu zvelebí, ale i zkomplikuje dopravu.
„Vybuduje se přes 29 kilometrů kanalizace a 5 kilometrů vodovodů v 6 městských částech. Také se letos vymění 3 kilometry parovodů za horkovody.“ uvedla primátorka Markéta Vaňková. „Například při opravách na Bohunické se spojily práce vodařů i plynařů a zároveň se upraví veřejné osvětlení. Podobná spolupráce funguje i na Lužánecké, Solniční, České, Opletalově a řadě dalších míst.“ připomněla snahu o co největší koordinaci staveb.
O všech stavbách se obyvatelé vždy dozví na internetu. „I nadále se budeme snažit veřejnost maximálně informovat o plánovaných stavbách, o změnách v dopravě a uzavírkách. Neustále aktualizujeme web www.kopemezabrno.cz, budeme opět zadávat informační spoty do rádií, aktivně též komunikujeme s veřejností na sociálních sítích.“ dodala.
Zcela nové trati se dočkají například cestující, kteří se vydají do bohunického kampusu. Tady se od března začne hloubit tunel, kácet zeleň a dále připravovat terén pro nové koleje. Dopravu by stavba nijak zásadně omezit neměla, nepočítá se ani s výlukami MHD.
To se však nedá říct o městském okruhu Žabovřeská II. Podobně jako u první etapy se město snaží zajišťovat především doprovodné komunikace a chodecké trasy. Opět se zde vybudovala lávka, která chodce převádí přes silnici I/42 a tramvajovou trať Pisárky-Komín a propojuje tak Wilsonův les a levý břeh Svratky. Součástí projektu je i úprava kaple z roku 1884, která je i kulturní památkou. Nově by se mělo začít stavět v úsecích Tomkovo náměstí–Rokytova.
„Považuji za důležité, že v úzké spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic, které je hlavním investorem, budou pokračovat práce na velkém městském okruhu, protože opravdu každý posun znamená ulehčení dopravě v Brně. Jakákoliv zdržení způsobená obstrukcemi či formálními problémy nás sice netěší, ale bohužel u takto velkých akcí je nutné s nimi počítat a musíme být schopni se s nimi vypořádat,“ zmínil náměstek primátorky Robert Kerndl.
Změny od prvního března nastanou hlavně na Merhautce. V úseku od křižovatky s Jugoslávskou po Provazníkovu se bude rekonstruovat zničená vozovka. Součástí stavby bude i rekonstrukce předjízdných pruhů a ulice bude kompletně uzavřena pro MHD i auta. Linka číslo 5 pojede přes Zemědělskou a náhradní dopravu zajistí autobus 46. V uzlu Jugoslávská se pak bude dát přesednout na šaliny 3, 5, 9, 11. Technický stav kolejí i silnice tady byl už opravdu špatný. Po opravách se zrychlí doprava MHD, sníží se i hlučnost tramvajové tratě.
Koleje se budou opravovat i na Veveří. Tady projde rekonstrukcí úsek Jana Uhra až Žerotínovo náměstí. Změny cestující zaznamenají i na zastávkách, ty se budou prodlužovat na ulici Grohova. Provoz linek 3, 11 a 12 bude po tuto dobu pouze jednokolejný a o letních prázdninách se cestující dočkají výluk.
„Mojí snahou bylo, aby opravy Veveří a Merhautovy začaly dříve. To se nakonec podařilo a věřím, že dřívější zahájení rekonstrukcí lidé ocení. V minulém období byl záměr oprav Veveří jiný, než jaký jsme odsouhlasili nyní. Současná rekonstrukce je teprve začátek. Do budoucna počítáme v ulici i s dalšími pracemi, které ji zkvalitní nejen pro řidiče, ale také pro ty, kteří zde žijí,“ uvedl radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.
Velké změny čekají obyvatele na Nových sadech. Krom oprav trati získá ulice zelený pás, který by měl snížit hlučnost z dopravy i prašnost. V období letních prázdnin neprojede žádná šalina v úseku Hybešova - Poříčí ve směru na Nové sady. Tady dojde i k výměně zastaralých parovodů za horkovody, konkrétně v úseku Poříčí-Polní. Na Polní se omezí parkování kvůli zjednosměrnění provozu. Na Bakalově nádraží před vstupem do školy budou práce probíhat pouze o prázdninách a nemocnice Milosrdných bratří bude pro pacienty přístupná díky mobilnímu zdroji tepla v době odstávky. Tyto práce začaly už v říjnu loňského roku a pokračovat budou do letošního října. Opravami projde také kanalizace, na kterou přijde řada 20. května.
Pokračovat budou také loňské práce na projektu Tramvaj na Plotní. V letošním roce by měl být dokončen tramvajový vršek i spodek a trolejové vedení a v roce 2021 už by se cestující měli z Dornychu na Plotní dostat šalinou. Pro letošní rok to ale znamená výluky a objížďky.
Opravy silnic, kanalizací a výluky se však budou týkat i dalších lokalit po Brně. Nové kanalizace se dočkají mětské části Brno-jih, Obřany a Maloměřice, Bosonohy, Líšeň a Tuřany. Rekonstrukce se dotknou také ulic Lužánecké, Bohunické, Viniční a v oblasti ulic Solniční, Česká a Opletalova.
„Ke konci roku se chystáme zahájit rekonstrukce kanalizace a vodovodu na Besední, Veselé, Křížkovského a ulicích Krkoškova, Zátiší a Fügnerova. Další plánované stavby jsou spíše menšího rozsahu, bez významného vlivu na dopravu,“ přiblížil generální ředitel Brněnských vodáren a kanalizací Jakub Kožnárek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Pokul se nepodari rozklad proti firme Destruktprojekt, zadna Zabovreska se letos stavet nebude.