Stavební úřad v Pohořelicích na Brněnsku zastavil územní řízení na stavbu tříkilometrového úseku dálnice D52 Pohořelice - Nová Ves. Ředitelství silnic a dálnic nedoplnilo za šest let podklady a již pošesté žádalo o přerušení řízení. Pětkrát úřad vyhověl, nyní už ne, vyplývá z usnesení stavebního úřadu, který novinářům rozeslal spolek Děti Země. Jde o další z řady rozhodnutí, které oddaluje stavbu dálnice. Silničáři se nyní mohou odvolat ke krajskému úřadu.
Žádost o územní rozhodnutí podalo ŘSD již v roce 2007 a v roce 2011 je dostalo. O tři roky později ho však krajský úřad zrušil, když se odvolaly Děti Země. Mimo jiné proto, že neexistovaly krajské zásady územního rozvoje a v dokumentaci chyběly některé podklady. V pokračujícím územním řízení mělo ŘSD podklady doplnit, proto žádalo opakovaně o přerušení řízení. Poslední přerušení bylo platné do konce října.
„Stavební úřad jako důvod uvedl, že již šest let prodlužuje termín k doložení podkladů pro vydání nového rozhodnutí. Jak žadatel v žádosti sdělil, došlo ke změně dokumentace a s tím spojené změně umístění stavby a zároveň ke změně účastníků řízení. Na základě těchto skutečností dochází k ohrožení účelu řízení a porušení rovnosti účastníků... Ve stanovené lhůtě stavebník nové podklady pro vydání územního rozhodnutí nedodal, tudíž neodstranil všechny vady žádosti, které brání v pokračování řízení," odůvodnil stavební úřad své rozhodnutí.
Nadále se tak komplikuje příprava dálnice, která získala kladné stanovisko EIA v roce 2005 a jejíž trasa ale vadí řadě lidí, jejichž zájmy zastupuje především spolek Děti Země. Nicméně různé žaloby v minulosti podávaly i obce ležící na trase D52 a fyzické osoby.
RŠD rozdělilo přípravu 23 kilometrů dlouhé dálnice od Pohořelic na hranice u Mikulova na pět úseků. Jediné aktivní územní řízení je nyní na obchvatu Mikulova, který má zatím nepravomocné územní rozhodnutí a stavební úřad nyní řeší rok staré odvolání. „Pravomocné zastavení se týká tří řízení. U tohoto čtvrtého čekáme, zda ŘSD podá odvolání a jak o něm krajský úřad rozhodne," uvedl Miroslav Patrik z Dětí Země.
Stát se tak léta vyrovnává s rozhodnutím, které dalo přednost spojení s Rakouskem v trase dnešní silnice I/52 přes Novomlýnské nádrže a pod CHKO Pálava a proti němuž se zvedl silný odpor. Druhá alternativa byla vést tranzit do Rakouska po D2 a postavit jen krátké napojení na hranice v době, kdy Rakušané ještě neměli dálnici dostavěnou téměř k Mikulovu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.