Významná dopravní stavba pro Brno se posouvá do další etapy. Velký městský okruh (VMO) v úseku Žabovřeská má všechna stavební povolení pro výstavbu tramvajového tunelu ve směru na Pisárky. Stavět se začne na jaře příštího roku.
V současné době už projekt získal všechna stavební povolení a od poloviny září běží soutěž o zhotovitele druhé etapy. „Předpokládáme, že k předání staveniště, a tedy i k zahájení prací na druhé etapě by mohlo dojít v dubnu roku 2020,“ vysvětluje ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.
Podle projektové dokumentace by druhá etapa projektu měla vyjít na více než miliardu korun a město uhradí 78 milionů korun. Výstavba tunelu značně urychlí průjezd přes Žabovřeskou. „To s sebou ponese asi dva roky trvající výluku tramvajové dopravy přes Žabovřeskou. Řidiči pak ale budou moci projíždět plynuleji. Doposud se totiž na Žabovřeské tvořily zvláště v dopravní špičce dlouhé kolony,“ říká radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.
Dostavba VMO je nutná, protože silnice jsou nedostačující pro velký počet aut projíždějících Brnem. Za pár let by tak mohlo dojít ke kolapsu brněnského dopravního systému. Celý projekt je rozdělen do dvou etap a na první etapě se začalo pracovat letos v létě. Druhá etapa zahrnuje výstavbu tramvajového tunelu na Žabovřeské směrem na Pisárky. Investorem je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a město Brno.
„Zajišťujeme zejména obslužnost území v podobě doprovodných komunikací a tras pro chodce. V této fázi vybudujeme lávku, která propojí levý břeh řeky Svratky a Wilsonův les, zajistíme velmi rozsáhlou výsadbu zeleně a další vegetační úpravy za více než 13 milionů korun,“ doplňuje brněnská primátorka Markéta Vaňková.
Přesun tramvajové trati do tunelu umožní rozšíření Žabovřeské a s tím spojený vyšší počet jízdních pruhů.
První etapa VMO se zahájila už v říjnu minulého roku, ale práce se zdržely kvůli napadení jednoho stavebního povolení spolkem Voda z Tetčic. Proto všechna stavební povolení projekt získal až v červnu letošního roku. Stavební práce stále pokračují a most Kníničská by měl být v provozu do konce tohoto listopadu. Tato etapa vyšla téměř na půl miliardy a město zaplatilo více než sto milionů korun. Do konce roku 2020 by měly být dokončeny všechny hlavní trasy celého projektu.
„Město zde zajišťovalo hlavně komunikace pro obsluhu Žabovřeských luk, chodníky, lávku pro pěší, veřejné osvětlení apod. Finančně nejnáročnější v této etapě je vybudování právě silnice a chodníků, které budou sloužit k obsluze oblasti Žabovřeských luk. Součástí jsou i zastávky pro MHD. Velkou dominantou bude také lávka pro pěší, která zajistí nahrazení stávajícího přechodu pro chodce u tramvajové zastávky Bráfova,“ popisuje radní pro oblast investic David Grund.