Snaha o výstavbu brněnského 'metra' pokračuje. Město žádá o dotaci na vypracování studie proveditelnosti

Autoři | Foto Pixabay.com

O podzemní železnici připomínající metro se mluví už několik desítek let. V současnosti pokračují přípravy studie proveditelnosti. Železnice by měla pomoci plynulejší dopravě.

Brněnský tramvajový diametr, jinak přezdívaný jako brněnské metro, by měl spojit severní a jižní část města.  Radní schválili podání žádosti o dotaci na studii ze státního fondu. Studie proveditelnosti se začne zpracovávat už příští rok.

Studie prověří, jaké jsou možnosti

Radní schválili podání žádosti o dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury na studii proveditelnosti. „Nové řešení železničního uzlu Brno umožní významným způsobem navýšit počet spojů zejména v dálkové, ale také regionální dopravě,“ popsal radní pro územní plánování Filip Chvátal.

Studie proveditelnosti má prověřit dopravní varianty z různých hledisek. „Studie má prověřit, zda jsou varianty ekonomicky a technicky proveditelné, jak odpovídají územnímu plánu, jaký vliv by měly na životní prostředí. Zejména pak také nakolik by zlepšily dopravní obsluhu města i regionu,“ dodal Chvátal.

Varianty jsou tři

Pracovat by měla se třemi variantami, podzemní železnicí, metrem a tramvajovým diametrem. „Prioritou je rozvést po městě velké množství cestujících, co možná nejrychleji. Studie souvisí i s našimi projekty na parkoviště Park and Ride i rezidentní parkování,“ doplnil Chvátal.

Lidé by tak ideálně mohli nasednout na vlak u parkovišť například v Tišnově, Kuřimi nebo v Břeclavi. Plynule by tak projeli novým hlavním nádražím a dalšími stanicemi jako je současné nádraží.

S dalšími zastávkami se zatím počítá zhruba v lokalitě mezi Českou a Moravským náměstím, dále u Konečného náměstí a na Šumavské. „Pak uvidíme, jak studie proveditelnosti prokáže kudy by diametr dále mohl vést,“ uvedl Chvátal.

Druhá varianta je předběžně naplánována podél přivaděče až k Technologickému parku. Kratší varianta by zase mohla směřovat k mimoúrovňové křižovatce u Ponavy u Tesca v Králově Poli, která by potom navázala na stávající železnici. Podzemní dráha by tak plynule projížděla nádražím v Králově Poli. Tam by mohl být další přestupní terminál na autobusovou dopravu směrem k Technologickému parku.

Zpracování studie potrvá rok a půl

Práce na studii by měly začít příští rok a potrvají osmnáct měsíců. „Celkové náklady na studii se předpokládají ve výši 16, 5 milionu korun. Podle předběžné kalkulace by však měla dotace veškeré náklady pokrýt,“ uvedla mluvčí magistrátu města Brna Radka Loukotová. 

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.

Štítky metro, severojižní diametr, podzemní železnice, proveditelnost, dotace, železnice, Brno, Státní fond dopravní infrastruktury, Technologický park a.s., Tesco, Královo Pole

Přihlášení uživatele

 Přihlásit se přes Apple
Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.