O podzemní železnici připomínající metro se mluví už několik desítek let. V současnosti pokračují přípravy studie proveditelnosti. Železnice by měla pomoci plynulejší dopravě.
Brněnský tramvajový diametr, jinak přezdívaný jako brněnské metro, by měl spojit severní a jižní část města. Radní schválili podání žádosti o dotaci na studii ze státního fondu. Studie proveditelnosti se začne zpracovávat už příští rok.
Radní schválili podání žádosti o dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury na studii proveditelnosti. „Nové řešení železničního uzlu Brno umožní významným způsobem navýšit počet spojů zejména v dálkové, ale také regionální dopravě,“ popsal radní pro územní plánování Filip Chvátal.
Studie proveditelnosti má prověřit dopravní varianty z různých hledisek. „Studie má prověřit, zda jsou varianty ekonomicky a technicky proveditelné, jak odpovídají územnímu plánu, jaký vliv by měly na životní prostředí. Zejména pak také nakolik by zlepšily dopravní obsluhu města i regionu,“ dodal Chvátal.
Pracovat by měla se třemi variantami, podzemní železnicí, metrem a tramvajovým diametrem. „Prioritou je rozvést po městě velké množství cestujících, co možná nejrychleji. Studie souvisí i s našimi projekty na parkoviště Park and Ride i rezidentní parkování,“ doplnil Chvátal.
Lidé by tak ideálně mohli nasednout na vlak u parkovišť například v Tišnově, Kuřimi nebo v Břeclavi. Plynule by tak projeli novým hlavním nádražím a dalšími stanicemi jako je současné nádraží.
S dalšími zastávkami se zatím počítá zhruba v lokalitě mezi Českou a Moravským náměstím, dále u Konečného náměstí a na Šumavské. „Pak uvidíme, jak studie proveditelnosti prokáže kudy by diametr dále mohl vést,“ uvedl Chvátal.
Druhá varianta je předběžně naplánována podél přivaděče až k Technologickému parku. Kratší varianta by zase mohla směřovat k mimoúrovňové křižovatce u Ponavy u Tesca v Králově Poli, která by potom navázala na stávající železnici. Podzemní dráha by tak plynule projížděla nádražím v Králově Poli. Tam by mohl být další přestupní terminál na autobusovou dopravu směrem k Technologickému parku.
Práce na studii by měly začít příští rok a potrvají osmnáct měsíců. „Celkové náklady na studii se předpokládají ve výši 16, 5 milionu korun. Podle předběžné kalkulace by však měla dotace veškeré náklady pokrýt,“ uvedla mluvčí magistrátu města Brna Radka Loukotová.