Přísná emisní norma na auta se spalovacími motory nebude. Ministři z jednotlivých zemí EU odhlasovali mírnější podobu takzvaného Eura 7 na své pondělní schůzce. Teď jsou na řadě evropští poslanci. I kdyby nepodpořili mírnější variantu, kterou schválily členské země, původní návrh Evropské komise z loňska spadne pod stůl. Automobilky si mohou oddechnout a česká vláda gratulovat. Češi iniciovali skupinu států na půdě EU usilující o změnu návrhu a uspěli. Tady jsou hlavní otázky a odpovědi k Euru 7.
Nové limity emisí na každý ujetý kilometr a lhůty, dokdy musí automobilky na změny připravit. V případě osobních aut a lehkých užitkových vozů zachovává Euro 7 stávající maxima Eura 6. Konkrétně tedy 80 miligramů dusíků na kilometr u dieselových vozů a 60 miligramů u benzinových (zachovává tedy zvýhodnění dieselů). U nákladních aut se limity mírně zvyšují oproti stávajícímu stavu. Výrobci osobních aut a malých dodávek budou mít až 3,5 roku času po vstupu normy v platnost připravit se na změny a v případě náklaďáků je to pět let. Drobnější změny se týkají také měření emisí v reálném provozu, ne jen v laboratoři. Pravidla začnou platit podle předpokladu v průběhu roku 2024, pokud je podpoří Evropský parlament.
Jsou, nově by se měly měřit emise nejen z výfuků, ale také z brzd a pneumatik. Mikroplasty, které se uvolňují oděrem brzd a pneumatik, zůstávají v okolí velmi dlouho a významně se podílejí na poškozování životního prostředí a lidského zdraví. Tato část návrhu se bude týkat také elektromobilů.
Pro upravený návrh, tak jak ho připravili unii nyní předsedající Španělé, byla naprostá většina ze sedmadvaceti zemí. Šest států se zdrželo nebo zvedlo ruku proti. Odmítli konkrétně Dánové a Lucemburčané, zdrželi se Nizozemci, Rakušané a další. Kompromis na stole nepodpořila hlavní automobilová velmoc v Evropě kvůli sporům o Euru 7 ve vládní koalici. „Německo řeklo, že z jeho pohledu návrh ještě není zralý k hlasování. Můžeme se dohadovat, jestli to bylo zdržení se, nebo hlasování proti,“ sdělil český zástupce na schůzce, ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Z pohledu české vlády a diplomacie jde o úspěch. Češi začali v květnu s osmi státy sdílejícími stejný pohled na Euro 7 a v pondělí těchto států bylo 21.
Evropská environmentální platforma Transport & Environment, která usiluje o udržitelnou dopravu, označila upravený návrh za „zpátečnický“ a „jen naoko“ přinášející úlevu životnímu prostředí, protože přebírá klíčové limity od Eura 6, které platí od roku 2014. Stejně to vidí europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09). „Cílem Eura 7 je najít rovnováhu mezi lepší ochranou zdraví a náklady pro autovýrobce. Pokud se zachovává zvýhodnění dieselů a zpomaluje zavedení čistších aut, tak se tuto rovnováhu najít nepodařilo,“ míní. „Zdraví lidí z úvah ministrů vypadlo,“ řekl Niedermayer HN a Aktuálně. Kupka tento argument odmítl. „Realistická podoba návrhu bude mít naopak ve výsledku pozitivnější dopad na životní prostředí a lidské zdraví než ta původní. Jinak hrozilo zpomalení obnovy vozového parku,“ tvrdí Kupka.
Europoslanci hlasovali o návrhu Eura 7 zatím ve třech přidružených výborech a ve všech podpořili úpravy směrem k mírnější podobě normy. Členové hlavního výboru, pro životní prostředí, o něm budou jednat 12. října. Hlasování na plénu se pak čeká v listopadu. Zpravodajem návrhu na půdě europarlamentu je Alexandr Vondra (ODS) a ten se rozhodl postavit kompromisní znění Eura 7 s hlavními evropskými lidovci, liberály, svojí frakcí konzervativců a reformistů (ECR) a nejmenší frakcí tvrdých euroskeptiků (ID). Zda ruku zvedne dostatečný počet europoslanců, není vůbec jisté. „Bude to boj o každý hlas,“ přiznává europoslanec. „Je to teprve druhé opatření za několik let, které chceme méně zelené, než jak ho navrhovala komise,“ dodává.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.