St 12. 8. 2026Klára
Zdraví

Strava matky může ovlivnit inteligenci potomka, zjistili vědci z Brna

ČTK2 minuty čtení2. 5. 2025, 13:00
Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie · Foto: Pixabay.com

Strava matky v těhotenství může ovlivnit tvarování mozkové kůry a slovní inteligenci potomka v jeho dospělosti. Nasvědčuje tomu výzkum vědeckého týmu pod vedením Kláry Marečkové z institutu CEITEC Masarykovy univerzity v Brně. Studie poukazuje na to, že zdravější, protizánětlivá výživa může podpořit vývoj mozku a jazykových schopností budoucích generací.

Studie pomocí magnetické rezonance a neuropsychologických vyšetření sledovala 179 mladých dospělých narozených na počátku 90. let na jižní Moravě. Vědci analyzovali údaje o stravě matek v období těhotenství a hledali souvislost s IQ a strukturou mozkové kůry potomků. Výsledky ukázaly, že čím více zánětlivých potravin matka v těhotenství konzumovala, tím nižší měl její potomek verbální IQ ve věku 28 až 30 let.

„Naše zjištění ukazují, že výživa matky v těhotenství může mít překvapivě dlouhodobý dopad na vývoj mozku dítěte – až do jeho třicátých let. Ovlivnit lze zejména verbální schopnosti, které jsou důležité pro komunikaci, vzdělávání i pracovní uplatnění,“ uvedla  vedoucí výzkumu Klára Marečková.

Mezi potraviny s vysokým indexem zánětlivosti patří třeba uzeniny, smažená jídla, cukrovinky, sladké nápoje, bílé pečivo nebo vysoce zpracované potraviny, třeba chipsy a instantní jídla. Nízký zánětlivý index mají ovoce a zelenina, celozrnné produkty, luštěniny, ryby, ořechy a semena nebo olivový olej.

Vliv zánětlivé stravy se podle studie projevil i na záhybech mozkové kůry, takzvané gyrifikaci, která odráží vývoj mozku v prenatálním období a prvních měsících života. Změny byly u mužů výraznější než u žen. Vliv se projevil hlavně v oblasti spojené s porozuměním řeči či textu a pamětí.

Změny ve strukturách mozku podle autorů studie částečně vysvětlují, proč děti matek s více zánětlivou stravou dosahovaly nižších výsledků v testech verbálního IQ. Jinými slovy, vliv stravy matky se "otiskl" do struktury mozku dítěte, a ta pak ovlivnila jeho jazykové schopnosti v dospělosti.

„Tyto výsledky naznačují, že podpora protizánětlivé stravy v těhotenství může být účinným nástrojem veřejného zdraví pro zlepšení kognitivního vývoje budoucích generací,“ doplnila v tiskové zprávě spoluautorka studie Samantha Dawsonová z Deakinovy univerzity v Austrálii.

Jak hodnotíte tento článek?

Diskuze

1

Diskuze je moderovaná. Prosíme o slušnou komunikaci.

Komentují jen přihlášení
MG
Marie Glanczová5. 5. 2025, 10:06
s " kvalitními" potravinami co nám prodávají je to jak?

Mohlo by vás zajímat

Více článků →
Brňané vyrazili za zatměním Slunce. Hvězdárna vyprodala brýle, Špilberk zhaslZprávy

Brňané vyrazili za zatměním Slunce. Hvězdárna vyprodala brýle, Špilberk zhasl

Brněnskou oblohu dnes sledovaly stovky lidí. Zájem o zatmění Slunce byl tak velký, že brněnská hvězdárna během jediného dne vyprodala všech 12 tisíc speciálních brýlí. Za úkazem se lidé vydali i na Špilberk. Hrad kvůli pozorování vypnul osvětlení a nechává své brány otevřené až do noci.

VOLF, PRIOR a Hitrádio Faktor pomohou dětem vstoupit do školy připravenéSpolečnost

VOLF, PRIOR a Hitrádio Faktor pomohou dětem vstoupit do školy připravené

Padesát tři dětí ze čtyř jihočeských dětských domovů může zahájit nový školní rok s potřebnou výbavou. Zákazníci PRIORu jim mohou od 12. do 26. srpna darovat balíček školních potřeb připravený firmou VOLF kancelářské potřeby.

Přihlášení uživatele

nebo
G Pokračovat přes Google Pokračovat přes Apple Pokračovat přes Facebook