Modernizaci, na kterou se čekalo dlouhých pětaosmdesát let, podstupuje Baťův kanál. Turisticky vyhledávané dílo na řece Moravě vodohospodáři přestaví v úseku od Rohatce po Sudoměřice, kde vznikne nová plavební komora. Investice prodlouží splavnost a turisté se dostanou po vodě až do Hodonína.
S velkou slávou se vrhli ve čtvrtek pracovníci Ředitelství vodních cest (ŘVC) do rekonstrukce kanálu na hranici mezi Českou republikou a Slovenskem. Do přístavu Skalica dorazili proto zástupci kraje, místních samospráv i vodohospodářů, aby se pochlubili významným moment, jejž vyhlíželi desítky let. Na práci nyní mají výstavbu nové plavební komory Rohatec/Sudoměřice, opravu jezu nebo úpravu stávající koryta Radějovky, díky čemuž se splavnost kanálu prodlouží o sedm kilometrů až do okresního Hodonína.
„Přípravy trvaly dlouhá léta, což připomíná i základní kámen, kterém se zahajoval projekt splavnění už v roce 2004. Těší mě, že po pětaosmdesáti letech jsme svědky toho, že stavíme další, čtrnáctou, plavební komoru Baťova kanálu a že tato vodní cesta dostane novou budoucnost,“ sdělil ředitel ŘVC Lubomír Fojtů, který připomněl, že nedaleko stavby je k vidění i vůbec první plavební komora v českých zemích, jež pochází z první třetiny 18. století.
Za stavební práce zaplatí státní organizace přes 330 milionů korun. Kvůli rekonstrukci se lidem na více než dva roky uzavře úsek turistické trasy vedoucí přes jez i cyklostrasu kolem Radějovky. Dokončení se předpokládá v roce 2026. „Uzavření se uskuteční v první polovině září. Vyznačená bude objízdná trasa. Za omezení se omlouváme. Věříme ale, že výsledek naší stavební činnosti bohatě omezení vyváží,“ popsal Tomáš Hrabina s tím, že po finiši se turistům otevře zrekonstruovaný most, jímž se dostanou pěší či cyklisté z českého na slovenský břeh Radějovky.
Mluvčí ŘVC Jan Bukovský dodal, že po dobu stavebních úprav nedojde k omezení slovenské přístavu Skalica, který je v současné době posledním přístavištěm Baťova kanálu. „Veškeré práce, které budou vyžadovat snížení hladiny, budou prováděny mimo plavební sezonu. Jedná se například o demolici jezu. V průběhu plavební sezony umístí pracovníci přes jez provizorní hrazení. Stavba ale provoz neomezí,“ dodal mluvčí k vodnímu dílu, jenž má aktuálně splavných 53 kilometrů a spojuje Zlínský a Jihomoravský kraj.
Součástí plánů vodních hospodářů jsou i další investice. Chystají rozšíření přístavu v Hodoníně i Rohatci, plavební okruh Vnorovy či plavební komoru Bělov, díky čemuž se milovníci vody dostanou plavidlem až do Kroměříže. Vodohospodáři doufají, že tak vzroste v jižní a východní části Moravy turistický ruch i věhlas takzvaného Baťáku.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Jéé,to zas pseudo-ekologističtí teroristé budou plkat pí....čoviny o ničení přirody!!!!!!