Počasí dnes4 °C, zítra2 °C
Sobota 23. listopadu 2024  |  Svátek má Klement
Bez reklam

Lodí ze Slovenska až do Hodonína. Na Baťově kanále začala rozsáhlá modernizace

Modernizaci, na kterou se čekalo dlouhých pětaosmdesát let, podstupuje Baťův kanál. Turisticky vyhledávané dílo na řece Moravě vodohospodáři přestaví v úseku od Rohatce po Sudoměřice, kde vznikne nová plavební komora. Investice prodlouží splavnost a turisté se dostanou po vodě až do Hodonína.

S velkou slávou se vrhli ve čtvrtek pracovníci Ředitelství vodních cest (ŘVC) do rekonstrukce kanálu na hranici mezi Českou republikou a Slovenskem. Do přístavu Skalica dorazili proto zástupci kraje, místních samospráv i vodohospodářů, aby se pochlubili významným moment, jejž vyhlíželi desítky let. Na práci nyní mají výstavbu nové plavební komory Rohatec/Sudoměřice, opravu jezu nebo úpravu stávající koryta Radějovky, díky čemuž se splavnost kanálu prodlouží o sedm kilometrů až do okresního Hodonína.

„Přípravy trvaly dlouhá léta, což připomíná i základní kámen, kterém se zahajoval projekt splavnění už v roce 2004. Těší mě, že po pětaosmdesáti letech jsme svědky toho, že stavíme další, čtrnáctou, plavební komoru Baťova kanálu a že tato vodní cesta dostane novou budoucnost,“ sdělil ředitel ŘVC Lubomír Fojtů, který připomněl, že nedaleko stavby je k vidění i vůbec první plavební komora v českých zemích, jež pochází z první třetiny 18. století. 

Turisty čeká omezení 

Za stavební práce zaplatí státní organizace přes 330 milionů korun. Kvůli rekonstrukci se lidem na více než dva roky uzavře úsek turistické trasy vedoucí přes jez i cyklostrasu kolem Radějovky. Dokončení se předpokládá v roce 2026. „Uzavření se uskuteční v první polovině září. Vyznačená bude objízdná trasa. Za omezení se omlouváme. Věříme ale, že výsledek naší stavební činnosti bohatě omezení vyváží,“ popsal Tomáš Hrabina s tím, že po finiši se turistům otevře zrekonstruovaný most, jímž se dostanou pěší či cyklisté z českého na slovenský břeh Radějovky.

Mluvčí ŘVC Jan Bukovský dodal, že po dobu stavebních úprav nedojde k omezení slovenské přístavu Skalica, který je v současné době posledním přístavištěm Baťova kanálu. „Veškeré práce, které budou vyžadovat snížení hladiny, budou prováděny mimo plavební sezonu. Jedná se například o demolici jezu. V průběhu plavební sezony umístí pracovníci přes jez provizorní hrazení. Stavba ale provoz neomezí,“ dodal mluvčí k vodnímu dílu, jenž má aktuálně splavných 53 kilometrů a spojuje Zlínský a Jihomoravský kraj.

Chystají další investice

Součástí plánů vodních hospodářů jsou i další investice. Chystají rozšíření přístavu v Hodoníně i Rohatci, plavební okruh Vnorovy či plavební komoru Bělov, díky čemuž se milovníci vody dostanou plavidlem až do Kroměříže. Vodohospodáři doufají, že tak vzroste v jižní a východní části Moravy turistický ruch i věhlas takzvaného Baťáku.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Michal Šťastný

Štítky Hodonín, Baťův kanál, ŘVC, Turismus, Jihomoravský, Slovensko

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Jan Strapina

Jéé,to zas pseudo-ekologističtí teroristé budou plkat pí....čoviny o ničení přirody!!!!!!

Pátek, 18. srpna 2023, 02:33Odpovědět

Lodí ze Slovenska až do Hodonína. Na Baťově kanále začala rozsáhlá modernizace  |  Hodonínsko  |  Z kraje  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.