Nic není tak staré nebo zapomenuté, aby se to jednou nemohlo opět vrátit do módy. Důkazem jsou nám vracející se trendy v hudbě, módě i gastronomii. Výjimkou tak není ani svět sladkostí. Lidé si podle majitele brněnské firmy Premiera Sweet Radomíra Havlíka čím dál raději dopřávají pamlsky, které milovali už od dětství. Letos například frčí kočičí jazýčky.
Pamatuje si je snad každý. Na obalu roztomilá koťátka a uvnitř čokoládové tyčinky zvláštního tvaru. Jen při vzpomínkách se člověku začnou sbíhat sliny. „Nic nechutná jako vzpomínka. Lidé se v nich rádi vrací do minulosti, do dětství a dob, na které se vzpomíná nejlépe,” říká Radomír Havlík.
Nejde však jen o prvoplánovou nostalgii. „My jsme dnes opomenuli, co bylo v minulosti kvalitní, dobré a mělo smysl. A dnes se k tomu vracíme. Příkladem mohou být plochá lízátka, kočičí jazýčky nebo fidorky,” dodává Havlík.
A právě u veselé kulaté sladkosti se pozastavuje. „Stejně jako u bonbonů, lízátek, kočičích jazýčků či jakéhokoliv jiného produktu, nabízíme i fidorky s logem zákazníkovy firmy či produktu,” říká Havlík.
Avšak sušenky nabízené brněnskou firmou se od běžně prodáváných kulatých sušenek výrazně liší. „Majitel firmy, se kterou fidorky děláme, má originální recepturu samotného tvůrce Theodora Fiedora. Takže fidorky, které děláme my, chutnají stejně jako fidorky v úplných začátcích v 19. a 20. století,” vysvětluje Havlík.
Jaký je rozdíl? V jednoduchosti a kvalitě. „Původní fidorka je prostá sušenka s kvalitní hořkou čokoládou. Pravou čokoládou. Různé marmelády či jiná plnidla do klasické, tradiční fidorky nepatří,” dodává.
A u čokolády zůstáváme. Ačkoliv teprve nedávno skončilo léto, brněnská Premiera Sweet žije Vánocemi. „Zní to možná neuvěřitelně, ale Vánoce pro nás začínají už v srpnu. Je to několikaměsíční jízda, kdy jste v jednom kole,” směje se Havlík.
Hlavním trhákem Vánoc je samozřejmě čokoláda. „Jak říkal už Raffaelo: v létě se čokoláda prodávat nedá. Zima, především Vánoce, to je čas čokolády,” vypráví.
Podle něj už jsou však dávno pryč doby, kdy si lidé ověšovali stromeček čokoládovými ozdobami. „Trendy ve zdobení vánočních stromků se mění rychle, čokoláda zůstává. Ze stromku se však přesunula na stůl,” říká Havlík.
S vánočními čokoládovými motivy jsou však spojeny i smutné fenomény, o kterých pojednával druhý i třetí díl Sladkého Brna - časté šizení kvality. „Klasická čokoláda by se měla skládat pouze z kakaa, kakaového másla. Případně se přidá doplněk, jakým jsou oříšky apod. Neměl by však tam být klasický tuk. Bohužel spousta výrobců čokoládu nastavuje právě tukem a “čokolády” pak ještě nastavují cukrem. Přítomnost tuku vy, jako zákazník, bohužel nepoznáte, je to nepoznatelné,” vysvětluje Havlík.
Jak tedy poznat poctivou čokoládu od “nastavované”? Existuje na to jednoduchá pomůcka: rozlomení. „Pravá čokoláda musí hezky, přirozeně křupnout a rozlomit se,” říká Havlík zatímco sahá do nádoby s čokoládovými čtverečky. Jeden následně obratem rozbalí a rozlomí. Křupl. „Čokoláda nastavená tukem se vám místo křupnutí ohne,” dodává.
Čokoládu jsme ochutnali i my. Byla vynikající. „Dobrota, že? A teď si představte, že toho dostanete jako dárek celou sadu. Jako milé gesto,” usmívá se Havlík a naťukává tím téma, o kterém jsme se bavili v minulém díle Sladkého Brna - lidskému zalíbení v tom, být obdarován.
Možností, jak udělat někomu radost sladkou dobrotou, je přitom ohromné množství. „Od bonbónů a lízátek, přes lipo až po sadu čokolád. Obal cukrovinky může nést logo, do plochách bonbonů navíc umíme nechat udělat nápis,” říká Havlík a ukazuje jeden patriotský - nesoucí název “Brno”.
Při té příležitosti se rozpovídá o - nyní už aktuálních - objednávkách na vánoční období. „Snažíme se vyjít každému zákazníkovi maximálně vstříc. Avšak nejsme superhrdinové a den před Vánocemi toho už opravdu moc nevymyslíme,” svěřuje se.
„Proto moc prosíme každého, kdo by měl zájem udělat někomu na Vánoce radost sladkou dobrotou, aby se nám ozval, co nejdříve. Díky tomu si nakonec užijeme svátky míru a opravdového klidu všichni.” uzavírá Havlík.