Počasí dnes22 °C, zítra25 °C
Neděle 28. dubna 2024  |  Svátek má Vlastislav
Bez reklam

Z vysokoškolské přednášky do kabiny šaliny. Je to frajeřinka ke studiu, říká mladý šalinář

Tramvaje, autobusy i vlaky dvaadvacetiletého Martina Guniše fascinovaly od mala. Když se po maturitě rozhodl odstěhovat z rodného Slovenska do jihomoravské metropole za studiem, uchvátily ho zdejší šaliny. V létě mezi druhým a třetím ročníkem na vysoké si splnil dětský sen a absolvoval kurz v dopravním podniku. Na podzim poprvé usedl do kabiny jako řidič a od té doby jezdí jako drak.

Z dětského snu realita

Usednout do kabiny nějakého z vozů hromadné dopravy bylo snem dvaadvacetiletého Martina už od dětství. Nejdříve si představoval, že bude řidičem autobusu. Po přestěhování ze Slovenska do Brna ale pocítil lásku k šalinám. „Měl jsem rád autobusy, jelikož u nás ve městě jiný typ hromadné dopravy nejezdil. V Brně jsem se začal více zajímat o šaliny,“ vypráví.

Teď už by ví, že by si za volant autobusu asi netroufl. Trochu ho ale lákají vlaky. Na šalinu ale dopravní podnik dělá kurzy přímo pro mladé brigádníky. Prázdniny využil k získání řidičáku a od té doby brázdí koleje jihomoravské metropole.

„Když jsem udělal řidičák, dostavila se euforie. Začal jsem jezdit jako blázen a stíhal docházet jen na pár předmětů ve škole. Teď dopisuju bakalářku a snažím se to kloubit rozumněji,“ prozrazuje.

Je to frajeřinka ke studiu, tvrdí

To, že v Brně studuju, o mě ví kde kdo. Ale když se lidé dozví, že k tomu řídím šalinu, většinou je to dost fascinuje. „Je to prostě takový dobrý flex. Přitom mě samotnému to nijak zvláštní nepřipadá,“ usmívá se. Když se pohybuje mezi kolegy, nadšeně sdílí svou lásku k majestátným vozům.

Podle Martina je největší láska mezi snad všemi šalináři tramvaj typu K2, která v Brně bude končit. „O tu se řidiči mnohdy skoro perou. Já jsem měl tu čest s ní jet už několikrát. Svého času stávala jako záloha na Nových sadech a vyjela třeba jako posila po hokeji nebo jako náhradní doprava, když se něco porouchalo,“ vysvětluje.

Začínající řidič ale měl tu čest s milovaným vozem jet nerušeně a zcela sám. „Jednu zimní noc, když jsem měl pohotovostní službu na pisárecké vozovně, tak mě s ní vedení poslalo až do Bystrce, abych zkontroloval námrazu. Jel jsem sám, v noci a při hvězdách, nerušený cestujícími a bez zbytečných zastávek. Když jsem to říkal kolegům, málem pukli závistí,“ vypráví se zájmem.

Z Brna letos zmizí poslední tramvaj typu K2. Dopravce chystá rozlučku pro fanoušky

Koleje jihomoravské metropole letos naposledy bude brázdit oblíbená tramvaj typu K2. Z původních 135 kusů zbyla jediná a dopravní podnik předpokládá, že ji z provozu vyřadí ve druhém pololetí. Příznivci městské dopravy se mohou těšit na...

Nechci vyhořet, obává se

Mladý šalinář má ježdění jen jako brigádu ke studiu. V průměru do kabiny usedne dvakrát až třikrát za týden, což mu vyhovuje. Kdyby se z brigády stala práce, bál by se brzkého vyhoření. „Mám to jako hobby a chci, aby to tak zůstalo i do budoucna. Nechci vyhořet a ztratit tu vášeň,“ zamýšlí se.

„Na plný úvazek bych si tolik nemohl vybírat směny, tam je mají řidiči podle plánu pevně dané. Takhle si můžu říct, kdy budu jezdit, na jaké lince a v rámci možností i jakým vozem. O to bych přišel,“ vysvětluje.

Možnosti výběru směn Martin náležitě využívá. „Miluju celodenní směny, nejlíp o víkendu. To můžu jezdit i třináct hodin, ráno si šalinu vyzvednu a večer ji zase uložím ke spánku do vozovny. Navíc je menší provoz a tím i méně stresu,“ říká

Nejoblíbenější trasa dvaadvacetiletého řidiče je osmička. Má pro něj jednu velkou výhodu. „Většina trasy totiž vede po samostatném drážním tělese, takže nejedu mezi auty. Jedinou nevýhodou je, že na konci linky není smyčka. Musím tam tedy jezdit s oboustrannou tramvají a celou službu na konečné přebíhat z jedné strany na druhou. Je to vlastně ale taková rozcvička,“ uvažuje.

Kontroverzní kampaň podniku mě bavila, říká

Martin si řidičák na šalinu udělal hned v jednadvaceti, což je také spodní věková hranice. „Nebylo to ale úplně tak, že bych stál před dopravním podnikem nastoupený hned den po narozeninách,“ říká. S kurzem počkal na letní prázdniny.

V době, kdy se Martin rozhodl, že si dětský sen splní, dělal brněnský dopravní podnik poměrně silnou náborovou kampaň. Pověstné kontroverzní plakátky, které pobavily i pohoršily, ale přišly až o něco později.

„Tahle kampaň ze začátku září mě pobavila. Někteří se pohoršovali, ale mě zaujala tím, že byla odvážná. Mám rád nekorektní věci, takže proč ne,“ směje se. Dodává ale, že i kdyby kampaň podnik zveřejnil dřív, nijak by jeho rozhodnutí neovlivnila.

Zacinkejte si na holky, lákají v Brně nové šalináře. Ukázkový sexismus, zuří genderistky

Chceš řídit káru za šedesát mega, nestát v kolonách zadarmo nebo si legálně zacinkat na holky? S takovým hesly se vytasil brněnský dopravní podnik, který zahájil novou náborovou kampaň. Ne všichni ale hlášky považují za vtipnou formu prezentace....

Koleje brázdí bez nehod

Protože je Martin řidičem jen něco málo přes půl roku, nehoda ho zatím nepotkala. Děsí ho ale představa, že se jednou něco takového stane a bude to jeho vina. „Bojím se, že zareaguju moc pomalu. Při jízdě se nedívám jen dopředu, ale musím kontrolovat i zrcátka a dopravní situaci okolo,“ obává se.

Největší hrůzu má ze srážky s chodcem a ze zranění. Jednou měl kvůli neohleduplnému řidiči na mále, stoj však na poslední chvíli stihl ubrzdit. „Řekl jsem si, že budu svědomitý řidič. I když k nehodě nedošlo, tak jsem si podle předpisů nasadil vestu a šel jsem se zeptat do vozů, jestli se nic nestalo. Bylo to v páteční špičce a za mnou se utvořila obří kolona. Ale nějaký cestující na mě pak napsal vedení pochvalu,“ říká potěšeně.

Žena přeskočila zábradlí a vběhla pod šalinu. Leží zraněná v nemocnici a policie pátrá po její totožnosti

Policisté pátrají po totožnosti ženy, kterou na Nový rok po osmé hodině večerní srazila tramvaj ve Vídeňské ulici v Brně. Žena překonala zábradlí u zastávky Ořechovská a vešla před rozjetou soupravu. Neměla u sebe žádné doklady a s vážným...

Hodnocení článku je 92 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Archiv Martina Guniše

Štítky (ne)obyčejní, rozhovor, tramvaj, šalina, řidič, student

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Majkl Orzeschin

pěkný článek, jen tak dál.

Úterý, 27. února 2024, 14:40Odpovědět

Z vysokoškolské přednášky do kabiny šaliny. Je to frajeřinka ke studiu, říká mladý šalinář  |  (Ne)obyčejní  |  Drbna  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.