Tramvaje, autobusy i vlaky dvaadvacetiletého Martina Guniše fascinovaly od mala. Když se po maturitě rozhodl odstěhovat z rodného Slovenska do jihomoravské metropole za studiem, uchvátily ho zdejší šaliny. V létě mezi druhým a třetím ročníkem na vysoké si splnil dětský sen a absolvoval kurz v dopravním podniku. Na podzim poprvé usedl do kabiny jako řidič a od té doby jezdí jako drak.
Usednout do kabiny nějakého z vozů hromadné dopravy bylo snem dvaadvacetiletého Martina už od dětství. Nejdříve si představoval, že bude řidičem autobusu. Po přestěhování ze Slovenska do Brna ale pocítil lásku k šalinám. „Měl jsem rád autobusy, jelikož u nás ve městě jiný typ hromadné dopravy nejezdil. V Brně jsem se začal více zajímat o šaliny,“ vypráví.
Teď už by ví, že by si za volant autobusu asi netroufl. Trochu ho ale lákají vlaky. Na šalinu ale dopravní podnik dělá kurzy přímo pro mladé brigádníky. Prázdniny využil k získání řidičáku a od té doby brázdí koleje jihomoravské metropole.
„Když jsem udělal řidičák, dostavila se euforie. Začal jsem jezdit jako blázen a stíhal docházet jen na pár předmětů ve škole. Teď dopisuju bakalářku a snažím se to kloubit rozumněji,“ prozrazuje.
To, že v Brně studuju, o mě ví kde kdo. Ale když se lidé dozví, že k tomu řídím šalinu, většinou je to dost fascinuje. „Je to prostě takový dobrý flex. Přitom mě samotnému to nijak zvláštní nepřipadá,“ usmívá se. Když se pohybuje mezi kolegy, nadšeně sdílí svou lásku k majestátným vozům.
Podle Martina je největší láska mezi snad všemi šalináři tramvaj typu K2, která v Brně bude končit. „O tu se řidiči mnohdy skoro perou. Já jsem měl tu čest s ní jet už několikrát. Svého času stávala jako záloha na Nových sadech a vyjela třeba jako posila po hokeji nebo jako náhradní doprava, když se něco porouchalo,“ vysvětluje.
Začínající řidič ale měl tu čest s milovaným vozem jet nerušeně a zcela sám. „Jednu zimní noc, když jsem měl pohotovostní službu na pisárecké vozovně, tak mě s ní vedení poslalo až do Bystrce, abych zkontroloval námrazu. Jel jsem sám, v noci a při hvězdách, nerušený cestujícími a bez zbytečných zastávek. Když jsem to říkal kolegům, málem pukli závistí,“ vypráví se zájmem.
Pondělí, 29. ledna 2024, 11:00
Koleje jihomoravské metropole letos naposledy bude brázdit oblíbená tramvaj typu K2. Z původních 135 kusů zbyla jediná a dopravní podnik předpokládá, že ji z provozu vyřadí ve druhém pololetí. Příznivci městské dopravy se mohou těšit na oficiální...
Mladý šalinář má ježdění jen jako brigádu ke studiu. V průměru do kabiny usedne dvakrát až třikrát za týden, což mu vyhovuje. Kdyby se z brigády stala práce, bál by se brzkého vyhoření. „Mám to jako hobby a chci, aby to tak zůstalo i do budoucna. Nechci vyhořet a ztratit tu vášeň,“ zamýšlí se.
„Na plný úvazek bych si tolik nemohl vybírat směny, tam je mají řidiči podle plánu pevně dané. Takhle si můžu říct, kdy budu jezdit, na jaké lince a v rámci možností i jakým vozem. O to bych přišel,“ vysvětluje.
Možnosti výběru směn Martin náležitě využívá. „Miluju celodenní směny, nejlíp o víkendu. To můžu jezdit i třináct hodin, ráno si šalinu vyzvednu a večer ji zase uložím ke spánku do vozovny. Navíc je menší provoz a tím i méně stresu,“ říká
Nejoblíbenější trasa dvaadvacetiletého řidiče je osmička. Má pro něj jednu velkou výhodu. „Většina trasy totiž vede po samostatném drážním tělese, takže nejedu mezi auty. Jedinou nevýhodou je, že na konci linky není smyčka. Musím tam tedy jezdit s oboustrannou tramvají a celou službu na konečné přebíhat z jedné strany na druhou. Je to vlastně ale taková rozcvička,“ uvažuje.
Martin si řidičák na šalinu udělal hned v jednadvaceti, což je také spodní věková hranice. „Nebylo to ale úplně tak, že bych stál před dopravním podnikem nastoupený hned den po narozeninách,“ říká. S kurzem počkal na letní prázdniny.
V době, kdy se Martin rozhodl, že si dětský sen splní, dělal brněnský dopravní podnik poměrně silnou náborovou kampaň. Pověstné kontroverzní plakátky, které pobavily i pohoršily, ale přišly až o něco později.
„Tahle kampaň ze začátku září mě pobavila. Někteří se pohoršovali, ale mě zaujala tím, že byla odvážná. Mám rád nekorektní věci, takže proč ne,“ směje se. Dodává ale, že i kdyby kampaň podnik zveřejnil dřív, nijak by jeho rozhodnutí neovlivnila.
Středa, 13. září 2023, 16:15
Chceš řídit káru za šedesát mega, nestát v kolonách zadarmo nebo si legálně zacinkat na holky? S takovým hesly se vytasil brněnský dopravní podnik, který zahájil novou náborovou kampaň. Ne všichni ale hlášky považují za vtipnou formu prezentace....
Protože je Martin řidičem jen něco málo přes půl roku, nehoda ho zatím nepotkala. Děsí ho ale představa, že se jednou něco takového stane a bude to jeho vina. „Bojím se, že zareaguju moc pomalu. Při jízdě se nedívám jen dopředu, ale musím kontrolovat i zrcátka a dopravní situaci okolo,“ obává se.
Největší hrůzu má ze srážky s chodcem a ze zranění. Jednou měl kvůli neohleduplnému řidiči na mále, stoj však na poslední chvíli stihl ubrzdit. „Řekl jsem si, že budu svědomitý řidič. I když k nehodě nedošlo, tak jsem si podle předpisů nasadil vestu a šel jsem se zeptat do vozů, jestli se nic nestalo. Bylo to v páteční špičce a za mnou se utvořila obří kolona. Ale nějaký cestující na mě pak napsal vedení pochvalu,“ říká potěšeně.
Středa, 3. ledna 2024, 17:53
Policisté pátrají po totožnosti ženy, kterou na Nový rok po osmé hodině večerní srazila tramvaj ve Vídeňské ulici v Brně. Žena překonala zábradlí u zastávky Ořechovská a vešla před rozjetou soupravu. Neměla u sebe žádné doklady a s vážným zraněním...
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.