Chceš řídit káru za šedesát mega, nestát v kolonách zadarmo nebo si legálně zacinkat na holky? S takovým hesly se vytasil brněnský dopravní podnik, který zahájil novou náborovou kampaň. Ne všichni ale hlášky považují za vtipnou formu prezentace. Zejména expertky na gender se proti dopravci ostře vymezují. Firmu obviňují ze sexismu a stereotypizace žen.
Dopravní podnik města Brna (DPMB) zahájil novou náborovku začátkem týdne, aby rozšířil řady řidičů autobusů, tramvají nebo trolejbusů. Verbovat uchazeče chce prostřednictvím plakátů, které umístila společnost do vozů městské dopravy nebo na sociální sítě. Letáky obsahují chytlavé zkratky typu – Chceš řídit káru za šedesát mega? Staň se řidičem šaliny. Nemůžeš se nabažit Brna? Staň se řidičem MHD. Dělá se ti vzadu blbě? Staň se řidičem autobusu.
Z dvaadvaceti hesel ale vzbudila pozornost zejména dvě, která lákají na legální cinkaní na holky nebo řidičům zaručují, že za nimi děvčata poběží. Proti transparentům se zvedla zvláště na internetu vlna nespokojených hlasů a některých žen se dokonce dotkla. Podle expertky na gender Evy Colledani právem.
„Kampaň je plná sexistických a stereotypních znaků. Zejména cinkání na holky považuji za krajně nemístný slogan, protože zlehčuje sexuální obtěžování. Přitom každá desátá žena v Česku si prožila nějakou formu sexuálního násilí. O tomhle by se nemělo vtipkovat a už vůbec ne dopravní podnik," sdělila Drbně odbornice z neziskové organizace Nesehnutí.
Dopravní podnik si za kampaní i přes kritiku stojí. Tvrdí, že slogany mají odlehčený charakter a nemají nikoho pobuřovat. „Jsme rádi, že kampaň vzbudila ohlas a na naší straně registrujeme jednoznačně pozitivní reakce. V kampani se využívá přes dvacet hesel a jsou tam zastoupeni jak kluci, tak i holky. Cílíme na všechny bez rozdílu,“ zareagoval Drbně dopravní ředitel DPMB Jan Seitl.
Za mnohými hláškami z reklamní aktivity stojí podle brněnského dopravce dokonce sami zaměstnanci, již přiložili ruku k marketingovému dílu. „Během fáze vymýšlení textů jsme přes sociální sítě oslovili i naše řidiče, kteří nás inspirovali, dokonce některá hesla pochází přímo od nich. Vsadili jsme na jednoduchost, a to jak v grafické, tak textové podobě,“ popsal generální ředitel DPMB Miloš Havránek, který aktuálně hledá do služeb přes padesát řidičů. Nejvíce chybí autobusáci.
Podle průzkumu brněnského dopravce je letáková propagace ve vozech dlouhodobě nejúčinnější formou, jak se lidé o práci u městské akciovky dozví. Mnozí si profesí šalináře plní dětské sny, jiné do dopravního prostředku dohnalo vyhoření z předchozího zaměstnání.
Genderistka Colledani ale upozorňuje, že náborová akce ve skutečnosti může zapůsobit přesně opačně. Zvláště pak na mladší generaci nemusí vůbec fungovat. „Mnozí si řeknou, že takto se ve firmě chovají k ženám. Obecně ženy jsou na takové průpovídky daleko více citlivější. Z výzkumů nám navíc vyplývá, že ani mladší generaci tyhle rádoby vtipy neoslovují. Naopak je zajímají benefity v zaměstnání. Zkrátka co fungovalo v devadesátkách, už nyní neplatí,“ dodala absolventka genderových studií na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Troubení a cinkani je spíše známka buranstvi a nízkého IQ dotyčného..To mi Fakt neimponuje, ale spíše odpuzuje. Klidně vám přenechám místo a vystrčim vás před dotyčného místo sebe, aby jste si to zatroubení užila ..Ale nejde o život samozřejmě, jsou horší nešvary na světě..Maximálně se hloupostí té troubici osoby a jiných zúčastněných leda tak pobavím. A DPMB to tou reklamou rozhodně u mladé generace nevychytal..
No tolik lichotek naráz na svoji osobnost ....jsem mladá holka - chybí mi tady ještě slůvko KRÁSNÁ A CHCI, ABY SE ZA MNOU TOČILI JEN PRACHATÍ HOŠÍCI S DRAHÝM AUTÍČKEM A MOBILKEM, KDEPAK SLIZOUNI Z DP!!! TOLIK JEŠITNOSTI V JEDNOM ŘÁDKU!! NA TO JSEM I JÁ KRÁTKÝ....
Příště zde nebudu asi udávat své příjmení, aby se toho vámi podobní méně inteligentní jedinci nechytali..Svého přítele mám především věrného a charakterniho, jestli Vám to něco vůbec říká....Tušíte správně, že troubici a cinkajici Buran to opravdu nebude!! DPMB to tou reklamou opravdu nevychytal a mladou generaci temi slogany neoslovuje, ale spíše nudí a odpuzuje. Buranstvi přestává být in.
Rozhodně si nepřeju a nestojím o to, aby na mě nějaký slizoun z DPMB cinkal!!! Jsem mladá holka a zažila jsem tohleto cinkáni a troubení na dovolené v méně ekonomicky rozvinuté a sociálně zaostalé zemi. Rozhodně mi to nepřišlo vtipné, a bylo to především nevyžádané. Zřejmě DPMB vedou zaostalí pitomci..
Teď jsem se povavila. Tak si to tak neberte, třeba zrovna cinká na tu hezkou slečnu vedle vás a vás si ani nevšiml. Na mne také všude vyskakuje nevyžádaná reklama. Nemám o ni zájem, tak ji ignoruji. Zajímá mě, podívám se. Abyste jednou sama nestála o zacinkání, ale už nebude nikdo, kdo chtěl cinkat.
Pokud ta reklama někoho stigmatizuje, tak jsou to právě muži. Ale toho si prosté femnacky které nevidí dál než na špičky svých rypáčků nevšimnou... mno nic.. jdu si cinknout.. a možná taky zahvízdat a upustit lehce přisprostlý vtip. Normální ženské se tomu totiž zasmějí nebo mávnou rukou a jdou dál.
ZDRAVÍM HANKU - SUPER PŘÍSPĚVEK - KLIDNĚ BYCH HVÍZDNUL, I KDYŽ SE NEZNÁME - VZAL BYCH VÁS NA VÍNKO NEBO NA KAFÍČKO - CÍTÍM ZKUŠENOST...
Svět se v prdel obrací..... co bych za to dala,kdyby na mě pěknej mladej kluk hvízdnul jako zamlada....dneska když holce podržíte dveře,tak je to skoro znásilnění
Baron má pravdu - za nelehkou práci, zvlášt´v nočních spojích, kdy řidiči musí nahlížet na fetky a debilní noční povaleče třeba bez jízdenek, tak za tu práci by potřebovali víc peněz a méně služeb - NEZÁVIDÍM JIM, ANI NA CHVILKU......A TO, ŽE NĚJAKÉ BLBKY SI STĚŽUJÍ NA URÁŽKU A DEGRADACI ŽENSKEJCH, NA TO UŽ JSME SI MYSLÍM VŠICHNI ZVYKLI....HEZKEJ DEN PŘI CESTOVÁNÍ MHD - CINK CINK HEZKÁ HOLKO....
;-) ono je to takhle: KDYŽ ZACINKÁŠ NA HEZKOU HOLKU PRACHAMA, pak nemusíš řídit ani šalinu, bus... :-DDD
Pěkné. Asi se pohoršují dámy, na které nikdo nikdy neměl důvod cinkat.
"ZA ŠALINOU A LEHKÝMI HOLKAMI SE NEBĚHÁ, PROTOŽE ZA 5 MINUT PŘIJDE DALŠÍ." a stejně tak: "NA PÍSKOT (nebo CINKÁNÍ), SE SLUŠNÁ DÁMA NIKDY NEOTOČÍ!" no nevím, prostě kampaň mi přijde dost bez nápadu... a rozhodně ŘIDIČE šaliny, busu..., nepřiláká. tam asi stačí nabídnout solidní plat a pracovní podmínky.