Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.
Přestože brněnské letiště nepatří mezi obří letiště, ze kterého by každou minutu startovalo nějaké letadlo, nabízí i tak nemálo příležitostí zhlédnout značné množství velice různorodých strojů. V tomto článku se podíváme na trojici velice atraktivních letadel, která se v Brně v průběhu let objevila.
Prvním z nich je legendární Boeing 747, všeobecně známý jako „Jumbo Jet“. Není snad nikdo, kdo by o tomto dvoupatrovém letadle s hrbem neslyšel. Ve světě letectví se této krásce s oblibou říká „královna nebes“, protože jde o jedno z nejmajestátnějších letadel, jaká kdy brázdila nebe. Za zmínku stojí, že na svém kontě má i rekord v počtu přepravených cestujících, kdy v rámci záchranné operace převážel izraelský letoun na své palubě více než 1000 lidí najednou. Bez nadsázky lze říci, že Boeing 747 stál u zrodu moderní civilní letecké dopravy. Proto je obzvlášť potěšující, že i v Brně máme tu čest tento stroj vídat. Sice nikoli příliš často, ale více méně pravidelně každý rok. Pohled na královnu nebes je vždy úchvatný.
ČTĚTE VÍCE Současnost letiště znamená půl milionu cestujících ročně
Jako druhé letadlo, o kterém se zde zmínim, jsem vybral velice netradičně vypadají letadlo ukrajinské výroby, a to Antonov An-74. Stroj, který na první pohled zaujme svými motory, které jsou umístěny velice neobvykle - nad křídly. Ukrajinským inženýrům neujela na rýsovacím prkně tužka, jde jen o mazané využití takzvaného Coandova jevu, který spočívá v tom, že motory díky tomuto svému umístění foukají na křídlo za nimi, což podstatně zvyšuje vztlak. Letadlo je tak schopné odstartovat na překvapivě krátké dráze. Další jeho výhodou je, že díky vysoko umístěným motorům je možné startovat z nepříliš upravených letišt či louky, protože nehrozí, že by do motoru vletěl nějaký nežádoucí předmět.
Konečně za třetího reprezentanta provozu na brněnském letišti jsem zvolil letadlo Piaggio Avanti. Firma Piaggio je všeobecně známá spíše díky svým skůtrům Vespa. Tato velmi tradiční firma vznikla koncem 19. století jako dřevozpracující podnik a věnovala se výrobě člunů a vlaků. Záhy ale začala také s produkcí letadel a s výrobou skůtrů se začala zabývat až v době, kdy se dostala do finančních potíží. Ale zpět ke stroji Avanti. Jde o letadlo, které vzbuzuje v člověku zvláštní pocity, protože působí, že je na něm něco jinak. V letu vypadá, jako kdyby couvalo. To je dáno tím, že výrobce zvolil koncepci s takzvaným tlačným uspořádáním motorů, tedy že vrtule jsou až za motorem, což je oproti klasickému tažnému uspořádání zcela opačné řešení. Díky tomu má letadlo i velice specifický zvuk a na svou velikost je až nezvykle hlučné. Zároveň je ale i hodně rychlé, protože italští designéři jsou pověstní svou schopností vtělit věcem velice elegantní ale efektivní aerodynamické tvary.
Další pozoruhodné stroje, které navštěvují Brno a zdejší letiště, by šlo vyjmenovávat ještě velice dlouho. Jistě se k nim vrátíme v nějakém dalším článku.
Autor: Marek Vanžura, www.airspotter.eu
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Zatím zde nejsou vloženy žádné komentáře.